Gemeente Lelystad

Gemeente Lelystad verbetert contact met bewoners

De gemeente Lelystad heeft participatiebeleid hoog in het vaandel staan. Dit blijkt ook: de tevredenheid onder bewoners is gestegen.

Zichtbaarder

De gemeente is door de wijkposten meer zichtbaar geworden in de wijk. Vijf van de zes respondenten is van mening dat de wijkpost een goede schakel is tussen bewoner en gemeente. De afgelopen jaren heeft de gemeente Lelystad er alles aan gedaan om haar ambitie op het gebied van bewonersparticipatie waar te maken. Met het actieplan De Burger Centraal is een forse verbeterslag gemaakt. Het merendeel van de aanbevelingen, voortgekomen uit onderzoeken van de Rekenkamer en het Movisierapport, zijn daarin verwerkt.

Vernieuwde blik

De onderzoeken zijn in de tweede helft van 2007 uitgevoerd door de gemeentelijke Rekenkamer en Movisie. Onderzocht werd het wijkgericht werken (Rekenkamer) en de participatie-instrumenten die de gemeente inzet (Movisie). In combinatie met de huidige gemeentelijke ervaringen en maatschappelijke ontwikkelingen was er directe aanleiding om met een vernieuwde blik naar het beleid en de uitvoering te kijken.

Maatregelen

Het overbruggen van de kloof tussen stadhuis enerzijds en de dynamiek van de wijk en de logica van de burger anderzijds is van groot belang om tot wederzijds begrip te komen.

Een aantal belangrijke maatregelen zijn genomen om het participatiebeleid te verbeteren:

Bewoners worden gehoord

Zo gaat een team van wethouders jaarlijks op bezoek bij de wijkraden en is het college aanwezig bij de presentatie en evaluatie van wijkontwikkelingsplannen. Ook de afspraken met wijkraden worden vernieuwd. Wijkraden krijgen een adviesrol en een rol binnen de besteding van het nieuwe buurtgeld. Wijkraden zijn er vooral op gericht de samenhang in de wijk te versterken.

Ook de zogenaamde in Lelystad ontwikkelde structurele snelkookpanmethode (verantwoordelijke partijen gaan om tafel om tot een oplossing voor een probleem te komen) wordt in alle wijken indien nodig gebruikt. De belangenkaart wordt alleen nog ingezet na zorgvuldige afweging, waarbij het criterium is of er sprake is van verschillende belangen die om een bestuurlijke afweging vragen. In de besluitvormingsstructuur komt de verplichting om afweging van belangen zichtbaar te maken.

Jaarmarkt in de wijk

Nieuw is de jaarmarkt, die jaarlijks georganiseerd gaat worden in de wijken. Een mogelijkheid voor de wijkpost, de gemeentelijke (wijkgerichte)producten en diensten en die van partners om zich te presenteren. De wijkschouw in haar huidige vorm komt daarmee te vervallen en blijft alleen bestaan in een situatie van groot onderhoud, waarbij bewoners meeontwerpen.

Verder wordt in wijkwerkverband gewerkt aan het komen tot afspraken over de afhandeling van klachten en ideeën van bewoners, die bij de wijkpost of wijkbeheer gemeld zijn. Ook naar wijkposten zelf is gekeken; voor de wijkposten worden dienstverleningsnormen beschreven.

Participatiebudget op proef

Bewoners worden uitgedaagd om plannen in te dienen ter verbetering van de wijk of buurt. Voor de uitvoering van goedgekeurde plannen is per wijk een participatiebudget beschikbaar, waarbij het de bedoeling is dat bewoners de uitvoering ter hand nemen. Aan de communicatie rondom deze projecten wordt meer aandacht besteed.

---