Gemeente Lopik

Nieuws

Nieuwbouw Multifunctioneel Centrum Lopik

Op 4 maart 2008 heeft de raad ingestemd met de nieuwbouw van een Multi-functioneel Centrum Lopik (MCL) en de kaders gesteld waarbinnen dit moet worden gerealiseerd. Het college is vervolgens enthousiast aan de slag gegaan en heeft vele gesprekken gevoerd met de beoogde exploitant en mogelijke subsidieverstrekkers. De beoogde exploitant had tot 1 september 2008 de tijd om een passende aanbieding te doen voor de realisering van het multifunctionele centrum binnen de door de gemeenteraad gestelde kaders. Helaas heeft de beoogde exploitant laten weten niet te kunnen voldoen aan de gestelde financiële kaders. Omdat dit de enige marktpartij was waarmee nog onderhandelingen werden gevoerd, moet worden geconcludeerd dat de markt heeft gefaald en de Europese aanbesteding is mislukt.

Gezien het gelopen proces had het college van burgemeester en wethouders tot voor kort de verwachting dat er uiteindelijk een passend aanbod zou liggen. Het college is dan ook zeer teleurgesteld in deze uitkomst en beseft dat deze uitkomst ook voor de potentiële gebruikers teleurstellend is.

Alternatieven

Ons college heeft zich de afgelopen dagen beraden over mogelijke alternatieven.

Op 2 september 2008 zijn aan de gemeenteraad, de toekomstige gebruikers, de omwonenden en de pers twee alternatieven gepresenteerd, nl.:

1. het realiseren van het huidige gebouw, waarbij het noodzakelijk is de financiële kaders aan te passen en waarbij het van essentieel belang is dat de potentiële gebruikers blijven participeren;
2. het ontwikkelen van een alternatief gebouw.

Beide alternatieven kennen voor- en nadelen.

Alternatief 1: Realiseren van het huidige gebouw

Bij dit alternatief wordt er vanuit gegaan dat de gemeente zelf het gebouw Europees gaat aanbesteden. Hierbij worden de onderdelen bouw, technische installaties en exploitatie gescheiden.

Ons college gaat er vanuit dat het voor dit alternatief noodzakelijk is de vastgestelde financiële kaders aan te passen. Gelet op de marktsituatie is het niet realistisch te verwachten dat een dergelijke aanbesteding binnen de nu vastgestelde financiële kaders succesvol kan worden afgerond.

Voor wat betreft de financiering dient de gemeente zelf een lening aan te gaan en garant te staan voor de uiteindelijke bouwsom. Vanzelfsprekend is deze pas bekend na de aanbesteding. In principe moet er dan gunning plaatsvinden aan de laagste inschrijver voor de bouw en de hoogste inschrijver voor de exploitatie. Hiervan kan alleen worden afgeweken als er sprake is van een substantiële overschrijding van de directiebegroting of een substantiële onderschrijding van het exploitatieresultaat. De maximaal acceptabele afwijking dient in het bestek te worden opgenomen.

Hiernaast is het van essentieel belang dat de potentiële gebruikers blijven participeren. Indien de deelnemers in het medisch centrum uitspreken niet langer te willen wachten en niet langer deelnemen, is dit alternatief niet haalbaar.

Inmiddels hebben de deelnemers van het medisch centrum aangegeven dat ze deze variant steunen en blijven participeren.

Alternatief 2: Ontwikkelen van een alternatief gebouw

De huisartsen hebben aangegeven dat, indien alternatief 1 (realisatie van het huidige ontwerp) geen doorgang vindt, zij voor eigen rekening en risico een eigen medisch centrum willen realiseren.

Dit betekent dat er in deze situatie een dorpshuis moet worden gerealiseerd uitsluitend ten behoeve van de sociaal-culturele functies.

Hoe nu verder?

Het college zal de nadere uitwerking van beide alternatieven voorleggen aan de gemeenteraad. De gemeenteraad zal deze alternatieven met alle voor- en nadelen en financiële berekeningen bespreken in de raadscommissievergadering van 16 september 2008.

Vervolgens zal tijdens de raadsvergadering van 23 september 2008 besluitvorming plaatsvinden over welk alternatief zal worden voortgezet.