Ingezonden persbericht


Embargo tot 16 september 2008 tot 15.15 uur

EVO EN TLN: '2009 JAAR VAN DE WAARHEID VOOR KABINET'

Volgens EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de Rijksbegroting een goed fundament voor herstel van de Nederlandse economie. Het komt nu aan op een snelle uitvoering. 2009 wordt daarom voor dit kabinet het jaar van de waarheid. De organisaties zijn positief over het Belastingplan. Door de nieuwe werkwijze van het kabinet, zijn de maatregelen vanaf het begin van 2008 veelvuldig met het bedrijfsleven afgestemd. Mede dankzij het akkoord dat EVO en TLN voor de zomer met het kabinet hebben gesloten zijn eerder voorgenomen kostenverhogingen zoals een hogere motorrijtuigenbelasting voor bedrijven met bestelauto's van de baan. De organisaties missen echter in de begroting de concrete vertaalslag van de afspraak uit het sectorakkoord om gezamenlijk de innovatie in de logistiek krachtig te stimuleren. Verder zijn TLN en EVO bezorgd dat door een gebrek aan focus op transportcriminaliteit Nederland onaantrekkelijk wordt voor toonaangevende internationale bedrijven.

Verdere vertraging weginfrastructuur voorkomen

EVO en TLN zijn te spreken over de kabinetsplannen voor verbetering van de bereikbaarheid. Maar de uitvoering van de adviezen van de Commissie Elverding mag geen dag op zich laten wachten. Zo is de Spoedwet Wegverbreding hard nodig om verdere vertraging van verbreding en aanleg van wegen te voorkomen. Want door juridische bezwaren kan het kabinet maar liefst 200 miljoen euro die was ingepland voor weginfrastructuur, voorlopig niet uitgeven. Zorgelijk is dat het kabinet de 500 miljoen euro voor het versnelde onderhoud van stalen bruggen ten koste laat gaan van het reguliere onderhoud van de wegen. Hierdoor creëert de regering nieuw achterstallig onderhoud, terwijl dat juist in de afgelopen jaren met veel moeite was weggewerkt.

Voorkomen van nieuwe lastenverzwaringen

Op het gebied van administratieve lastenverlichting kan het kabinet in 2009 grote vooruitgang boeken. EVO en TLN verwachten veel van lastenverlichting door het uitvoeren van de meest urgente adviezen van de Commissie Noordzij, zoals de rompslomp rond de digitale tachograaf en de fiscale bijtelling bij de bestelauto van de zaak. Deze commissie adviseerde onlangs over het terugdringen van regeldruk voor ondernemers in de transport en logistiek. Ook de vereenvoudiging van de verpakkingenbelasting komt als geroepen. Volgens EVO en TLN zou het nog beter zijn deze belasting geheel te schrappen. Verder zijn de organisaties bezorgd over de lasten die mogelijke invoering van verplicht vervoermanagement met zich mee zouden brengen. Dit houdt in dat de overheid voorschrijft hoeveel spullen op welke routes vervoerd mogen worden. EVO en TLN vragen het kabinet hiervan af te zien.

Binnenvaart, spoor en luchtvracht

Ten slotte is het volgens EVO en TLN positief dat de inhaaloperatie voor achterstallig onderhoud bij de binnenvaart in 2016 kan worden afgerond. Dit is eerder dan werd verwacht. Het kabinet wil daarnaast Schiphol laten behoren tot de top van de Noordwest Europese luchthavens. Volgens EVO en TLN is dit alleen haalbaar wanneer de doorlooptijden van de afhandeling van goederen wordt ingekort door betere samenwerking van inspectiediensten. Ten slotte zijn EVO en TLN positief over de aankondiging van een verkennende studie naar het opwaarderen van de spoorcapaciteit op de Maasvlakte. Met een verwachte toename van aan- en afvoer per spoor en de groei van de wereldhandel is aanpassing van de capaciteit essentieel.


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

TLN, Esther Vorenkamp, 06 51806340
EVO, Mark Jansen, 06 21642444