Ingezonden persbericht


()

Persbericht
(EMBARGO TOT 15.15 UUR)

Mkb wint, evenals complexe regelgeving?

Nieuwegein, 16 september 2008. SRA is gematigd positief over de kabinetsplannen die vandaag zijn gepresenteerd. Het kabinet heeft een duidelijke intentie tot verbetering van het ondernemingsklimaat en verbetering van de arbeidsparticipatie. Ook de beoogde vermindering van de administratieve lasten is toe te juichen, alhoewel SRA vraagtekens zet bij een aantal maatregelen die wellicht tot juist meer complexiteit kunnen leiden. SRA betreurt het dat een aantal belangrijke aangekondigde beleidswijzigingen nog op zich laat wachten.

Het Belastingplan en het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2009 richten de pijlers op een verbetering van het ondernemingsklimaat. Het kabinet zet zich in voor het (fiscaal) bevorderen van ondernemerschap, met name in de mkb-sector. SRA juicht het besluit toe dat het mkb-tarief in de vennootschapsbelasting voor 2008 wordt gesteld op 20 procent voor de eerste schijf (tot 250.000 euro). Hiermee krijgt een groot deel van de mkb-bedrijven in BV-vorm een gunstig tarief. Helaas is dit echter een eenmalig douceurtje omdat deze tariefsverlaging per 1 januari 2009 weer wordt teruggedraaid. Uiteraard verdient een structurele doorvoering van de tariefsverlaging volgens SRA de voorkeur.

Fiscale stimulans
Het kabinet verhoogt de mkb-winstvrijstelling met 0,7% naar 10,7%. Op termijn wordt de mkb-winstvrijstelling uitgeruild met de zelfstandigenaftrek. De belangrijkste reden daarvoor is dat de mkb-winstvrijstelling van groter belang is naarmate meer winst wordt behaald. Het kabinet beoogt het fiscale stelsel een grotere stimulans te laten zijn voor winstgevende ondernemingen. Ook wil het kabinet het starten van een onderneming stimuleren door deeltijdondernemers eerder recht te geven op ondernemersfaciliteiten. SRA pleit ervoor om deze wijzigingen zo snel mogelijk te laten ingaan.

Lastenverlaging?
De wetsvoorstellen zetten verder in op vereenvoudiging van regelgeving, die moet leiden tot administratieve lastenverlichting. Toch moet SRA constateren dat zowel de regelgeving in de inkomstenbelasting (veelheid aan heffingskortingen) en de loonheffingen niet direct eenvoudiger lijken te worden. De fiscale behandeling van de auto en in het bijzonder de diverse milieuheffingen rond de auto zijn erg gedetailleerd. Verlaging van de administratieve lasten lijkt te moeten komen van de verdere digitalisering van de aangiftetrajecten en de automatische VAR. SRA denkt bijvoorbeeld dat verdere vereenvoudiging mogelijk is door erkende ondernemers zonder meer een VAR-verklaring te geven en deze bovendien van toepassing te laten zijn voor alle door hen verrichte werkzaamheden.

Arbeidsproces
Opmerkelijk is verder dat de (kleine) voordelen voor de loonketen langzaam worden weggenomen dan wel worden vervangen door de eerder genoemde inkomensafhankelijke (heffings)kortingen. Wel wordt verder ingezet op de participatie van vrouwen aan het arbeidsproces en de zorgtaken. Zo wordt de ouderschapsverlofkorting verdubbeld(!). Van de fiscale plannen rond de levensloopregelingen komt alleen de ontkoppeling met het ouderschapsverlof tot uitvoering. De aanpassingen in het regime voor lijfrenteverzekeringen waarvan de premie slechts gedeeltelijk aftrekbaar zijn, zijn toe te juichen.

DGA en de toekomst
In het kader van het DGA-jaar, is SRA zeer content met de integrale opname van de eerder gemaakte afspraken met de Staatssecretaris van Financiën. Ook wordt de directeur- grootaandeelhouder meegenomen in de plannen rond de ondernemingswinstbelasting en winstbox. Eind 2008 komt het Ministerie met een notitie over de toekomstige positie van de DGA. SRA spreekt de hoop uit dat daarin met name de fictiefloonregeling en de uniformering van het DGA-begrip een belangrijke rol spelen. Het afschaffen van de voor toepassing van de zogenoemde doorbetaaldloonregeling noodzakelijke beschikking is eveneens positief te noemen.

Nog verduidelijken
Mobiliteit krijgt de ruimte. Naast de invulling van de afbouw BPM en de verhoging van de MRB, geven de kabinetsplannen echter niet concreet aan hoe de maatregelen rond de kilometerheffing worden ingevuld. Onduidelijk blijft hoe mobiliteit in de toekomst belast gaat worden. Ook is het van groot belang dat snel duidelijkheid ontstaat over de veranderingen in de successiewet en de behandeling van rentekosten in de vennootschapsbelasting. SRA beseft dat gezien de complexiteit van deze onderwerpen en de budgettaire consequenties een grondig onderzoek noodzakelijk is voordat concrete wetgeving wordt voorgesteld. SRA roept het Ministerie evenwel op deze wijzigingen zo snel mogelijk te concretiseren. Met name de problematiek van de rentekosten raakt de aantrekkingskracht van Nederland als vestigingsland voor ondernemingen en het ondernemingsklimaat in het algemeen.

----------
Noot voor de redactie,