Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

KNMG: Te veel regulering en minder aandacht voor preventie dan beloofd

KNMG gematigd positief over VWS begroting 2009

Utrecht, 16 september 2008. "VWS geeft prioriteit aan kwaliteit, transparantie, innovatie en preventie" aldus de VWS begroting 2009. De patiënt staat zeer zeker centraal in deze begroting. Ook wil het kabinet dat mensen met plezier in de zorgsector werken en trots zijn op hun werk. Een goed streven, waarmee de positieve lijn van de vorige begroting wordt voortgezet. In deze begroting wordt consequent aandacht besteed aan deze aspecten. Er wordt in totaal 3,5 mrd extra uitgetrokken voor de curatieve zorg (m.u.v. de huisartsenzorg) en de langdurige zorg blijft op hetzelfde peil als 2008.

De KNMG plaatst echter enkele belangrijke kanttekeningen:

In 2006 is met de nieuwe Zorgverzekeringswet een zekere mate van marktwerking ingevoerd, maar deze begroting staat vol reguleringsmaatregelen om (eventuele) ongewenste effecten daarvan te beteugelen. Allerlei toezichthouders letten er op dat iedereen zich aan de regels houdt, er wordt een zeer omvangrijke wet ontwikkeld om de patiëntenrechten te borgen, er komt een wet om hulpverleners te verplichten elektronisch gegevens uit te wisselen, en hulpverleners en instellingen worden overspoeld met indicatoren waar ze zich aan moeten houden.

Dat klinkt niet erg stimulerend voor het eigen initiatief van artsen en instellingen, en de professionele verantwoordelijkheid van hulpverleners wordt er niet erg door aangesproken. We zouden toch mogen verwachten dat artsen en andere hulpverleners gemotiveerd zijn om goede en veilige hulp te verlenen. Daar moeten ze waar nodig in gestimuleerd worden; toezichthouders en wetten zijn daar niet voor bedoeld. De KNMG vindt dat de beroepsgroepen en instellingen meer ondersteund moeten worden om zelf hun kwaliteit op orde te brengen. Dat kan beter gebeuren via verzekeringstarieven en via subsidies, dan via toezicht.

Een ander punt is dat dit kabinet terecht preventie van ziekte en onwelbevinden hoog op de agenda heeft staan en allerlei nuttige beleidsdoelen heeft geformuleerd, maar daar geen extra geld voor uittrekt. De begroting voor Volksgezondheid is zelfs iets omlaag gegaan vergeleken met 2008. Dat maakt het voortvarende preventiebeleid van minister Klink niet direct geloofwaardig. Er zal meer moeten gebeuren om zijn voornemens te doen slagen.

De herziening van de AWBZ, waarover de bewindslieden zoveel nuttige adviezen hebben ontvangen van belangrijke organen, lijkt grotendeels in de ijskast gezet. Er wordt op oneigenlijke uitgaven bezuinigd maar dat wisten we al. Ook de zorgzwaartepakketten zijn niet nieuw. Maar ingrijpende herzieningen zoals door o.a. CVZ, RVZ, KNMG en ZN werden geadviseerd, worden op de lange baan geschoven. De problemen met de uitvoering van de AWBZ (schot tussen Zvw en AWBZ, het tekort schieten van de uitvoering door AWBZ zorgkantoren en de matige kwaliteit van de zorg) worden zo voorlopig niet verholpen.

Kortom een begroting met goede voornemens en een aantal goede plannen, maar op enkele cruciale onderdelen - overregulering, preventie, AWBZ - onder de maat.

Noot voor de redactie,