Extra geld blijft hard nodig

CNV ONDERWIJS EN CNV SCHOOLLEIDERS

Utrecht, 15 september 2008

(embargo tot dinsdag, 16 september, 15.00 uur)

Kabinet trekt onvoldoende consequenties uit ambities met onderwijs

CNV Onderwijs (53.000 leden) constateert dat de kwaliteitsverbeteringen die het kabinet in het onderwijs zegt na te streven, op veel terreinen tekort schieten. Michel Rog, waarnemend voorzitter 'We hebben een goede stap gezet met het Actieplan LeerKracht, maar er zijn vervolg-actieplannen nodig om de lerarentekorten echt op te kunnen lossen. In het voortgezet onderwijs staan (nu al) 25.000 leraren onbevoegd voor de klas.'

Hij wijst op de maatschappelijke pretenties van het kabinet zoals de bestrijding van schooluitval, effectievere jeugdzorg, de vorming van brede scholen en het bestrijden van geweld in de school. 'Onderwijsondersteunend personeel speelt hier een onmisbare rol. Het stoort me dat in de beleidsagenda deze professionele ondersteuners in de vorm van een conciërge of administratief medewerker, niet eens worden genoemd.'
In het basisonderwijs bewijzen de honderdduizenden handtekeningen van de actie Help!De school verzuipt dat de nood hoog is. Een ondersteunende kracht op elke basisschool vergt Euro 150 miljoen. Die ruimte moet aan de begroting toegevoegd worden. CNV Onderwijs is verder verontrust over de licht gestegen ziekteverzuimpercentages. Rog: 'Er is alle reden om alert te blijven en aan goed personeelsbeleid prioriteit te geven; dat zal de waardering van het beroep ten goede komen.'

Harry Blume, voorzitter van CNV Schoolleiders, wijst op de maatschappelijke stroomversnelling waarin het onderwijs is terechtgekomen. 'Dat vraagt om een professionele schoolleider. Een schoolleider staat voor goed onderwijs en moet in staat worden gesteld leiding te geven aan de professionele ontwikkeling van zijn onderwijsgevenden en onderwijsondersteunend personeel.'
CNV Onderwijs en CNV Schoolleiders zijn van mening dat 'het een gemiste kans is, dat de begroting voor 2009 geen nieuwe investeringen biedt bovenop de al bekende middelen van het coalitieakkoord Actieplan LeerKracht. Extra geld voor onderwijs blijft keihard nodig.'

Uit de meest recente cijfers over 2005 van de OESO blijkt dat Nederland nog steeds relatief weinig geld uitgeeft aan onderwijs. In ons land gaat 5% van het Bruto Binnenlands Product naar onderwijs. Alle OESO-landen samen besteden hier gemiddeld 6,1% aan. Nederland loopt in 2005 dus nog steeds 1,1% achter. Dit komt neer op een 'investeringstekort' van een kleine 7 miljard euro.

Informatie: Kees van Kortenhof, 06 53 20 47 36 of 030 751 17 68