Time : 14:16:18
Date : 17 September 2008
Sender Name: Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging (K VIV)

Marketing steeds belangrijker voor carrière van ingenieurs

Technologisch Instituut vzw en Forte brengen ingenieurs commerciële inzichten bij

Antwerpen, 12 september 2008 - Begin oktober start Technologisch Instituut vzw (TI) met een cursus 'Projecten verkopen - in drie dagen naar meer succes' voor ingenieurs en andere geïnteresseerden. Docent is Jan Lagast (Forte), zelf ook ingenieur en reeds jaren adviseur op vlak van industriële marketing. Bedoeling is ingenieurs skills bijbrengen op vlak van verkoop en marketing. De ingenieursvereniging K VIV krijgt steeds vaker geluiden uit de industrie te horen dat ingenieurs meer moeite moeten doen om het standpunt van klanten te begrijpen, zodat ze technologieën ontwikkelen en projecten voorstellen die een commercieel succes kunnen worden. Dit verzoek wordt nu omgezet in daden. Volgens Louis Cooreman, algemeen voorzitter K VIV, ontbreekt het menig ingenieur na het beëindigen van zijn studies aan skills op vlak van marketing, verkoop en communicatie. Dat is geen kritiek aan het adres van de universiteiten, dan wel een vaststelling. 'Tijdens de studies burgerlijk ingenieur en bio-ingenieur ligt de klemtoon op het opbouwen van kennis in een specifiek vakdomein. Daarnaast wordt vooral gewerkt aan de ontwikkeling van skills op vlak van analyse en synthese,' opent voorzitter Cooreman. 'Marketing is niet de prioriteit van het al stevig gevulde opleidingsprogramma van de ingenieurs, al zien we hier en daar een vak verschijnen waarin basisprincipes op vlak van communicatie, presentatie of vergadertechnieken worden meegegeven. Verkoop en marketing zijn echter thema's die ver van de wereld van de net afgestudeerde ingenieur staan.'

Marketing steeds belangrijker voor ingenieurscarrière Jammer genoeg blijkt deze gap steeds vaker een hinderpaal voor de carrière van de ingenieur, en bovendien komt die hinderpaal tegenwoordig vroeger in de carrière te liggen. 'Van veel van onze
ingenieurs - ook de jongere - wordt verwacht dat ze een projectvoorstel kunnen verdedigen. En dat zowel intern bij de eigen directie, als extern bij klanten. Ingenieurs in R&D moeten tegenwoordig ook mee op zoek naar de specifieke wensen van klanten. Om maar enkele voorbeelden te noemen", aldus nog voorzitter Cooreman. 'Als we dus iets doen aan de commerciële skills van burgerlijk ingenieurs, dan heeft dat meteen een positieve impact op hun carrière én op de concurrentiepositie van de bedrijven waar ze werken.'

Commerciële inzichten in drie avonden
Daarom organiseert het Technologisch Instituut binnenkort samen met de industriële marketeers van Forte een cursus 'Projecten verkopen' voor burgerlijk ingenieurs. Hans Romaen, directeur van het vormingsinstituut van K VIV, Technologisch Instituut vzw, voelt aan dat er een belangrijke vraag is naar deze cursus: 'In 2007 zijn we samen met Forte gestart met een basiscursus industriële marketing en die kende een onverhoopt succes. De cursus werd in het voorjaar van 2008 twee maal herhaald en staat ook in het najaar opnieuw op de kalender. Ondertussen vingen we vragen op uit de industrie naar een cursus die meer concreet inspeelt op het verkopen van projecten. Dat is een thema waar een grote groep ingenieurs mee wordt geconfronteerd. We verwachten dan ook dat de drie avonden snel zullen vollopen.' Jan Lagast, managing partner van Forte, vertelt hoe de cursus werd opgevat: ' In drie avonden laten we de drie belangrijkste skills aan bod komen: denken, schrijven en brengen. Eerst moet de ingenieur begrijpen hoe de klant beslissingen neemt - het denken. Dan pas kunnen we een projectvoorstel schrijven en dat voorstel voor één of meer potentiële klanten naar voor brengen. Voor elke avond hebben we bij Forte een expert die de deelnemers de nodige nieuwe inzichten zal bijbrengen. Door de groep te beperken tot 15 deelnemers en voldoende ruimte voor interactie te voorzien, kunnen de deelnemers ook een eerste ervaring opdoen in een beschermde omgeving'.

- - -
data: 2, 9 en 16 oktober 2008
plaats: Het Ingenieurshuis, Desguinlei 214, 2018 Antwerpen voor meer informatie en inschrijvingen:
www.ti.kviv.be/pr-projectenverkopen

- - -
Technologisch Instituut, vormingsinstituut van KVIV De Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging (K VIV) is een ledenvereniging die een actieve bijdrage levert tot de welvaart en het welzijn van de maatschappij door het bevorderen van technologie en techniek in het algemeen en de ingenieurswetenschappen in het bijzonder. Het Technologisch Instituut (TI) binnen de K VIV organiseert jaarlijks een 100-tal opleidings- en vormingsinitiatieven met het accent op technologie, gekaderd in een brede socio-economische context. De K VIV werd opgericht in 1928 en telt zo'n 9.500 individuele leden. In de loop der jaren is de K VIV uitgegroeid tot een stevig gestructureerde en steeds actievere vereniging die nu ook op Europees vlak een voortrekkersrol speelt. De werking steunt op de belangeloze
inzet van een duizendtal leden die borg staan voor voortdurende vernieuwing, creativiteit en kwaliteit.

- - -
Forte, experts in industriële marketing
Forte is een groep servicebedrijven gespecialiseerd in industriële marketing. Forte Coaching & Consulting verleent marketingadvies en Forte Communication Projects realiseert B2B-communicatieprojecten met een duidelijke focus op het geschreven woord. De klantengroep bestaat hoofdzakelijk uit grote en middelgrote bedrijven uit de Benelux en Frankrijk.

- - -