Gemeente Amsterdam



Persbericht
17 september 2008

Bedrijfsvoering Stadstoezicht op orde

Dienst Stadstoezicht heeft in opdracht van het College van B&W en de Dagelijkse Besturen van de stadsdelen een efficiencyslag uitgevoerd. De betreffende meting, ofwel het examen, vond plaats per 1 juli 2008. Stadstoezicht is met vlag en wimpel voor al haar `vakken' geslaagd. Door consequente sturing op resultaten en een ingrijpende reorganisatie is de bedrijfsvoering van Stadstoezicht weer op orde. Tegelijkertijd is de kwaliteit van de dienstverlening verhoogd. Verantwoordelijk wethouder Carolien Gehrels: `Dit is een heel groot compliment. Er is de afgelopen 5 jaar keihard gewerkt door werkelijk alle medewerkers van Stadstoezicht. De mensen die dagelijks dit zware werk doen, verdienen alle lof en waardering. En dat krijgen ze met deze mooie cijferlijst. De vlag kan uit!'

De belangrijkste eis voor het halen van het examen is dat er ten opzichte van 2003 een kostenreductie per parkeerplaats wordt gerealiseerd van tenminste 7%. De Dienst Stadstoezicht is daarin ruim geslaagd: de gerealiseerde kostenreductie bedraagt maar liefst 10,7%. Er zijn in het collegebesluit van 7 maart 2006 nog zeven afgeleide indicatoren of `bijvakken' vastgesteld. Hieronder alle vakken met daarbij de norm en het resultaat.

`Vak' Norm Resultaat 1 juli 2008
1. Kosten per parkeerplaats (norm ten opzichte van -7% -10,7% 2003)
2. Positief resultaat Dienst Stadstoezicht 0 154.492 3. Positief resultaat bedrijfsonderdeel `parkeren' 0 284.874 -3.200.000 -130.382
2003
5. Gemiddelde betalingsgraad 80% 84.4% 6. Gemiddelde beschikbaarheidsgraad van 92% 98.1% parkeerautomaten
7. Maximaal gerealiseerde afhandelingstermijn van 6 weken 4,4 weken klachten
8. Maximaal gerealiseerde afhandelingstermijn van 6 weken 3,4 weken bezwaren naheffingsaanslagen (`bonnen')

Financiën op orde, kwaliteit verbeterd
Het examen omvatte vier financiële indicatoren, te weten de hoofdindicator `kostenreductie met minimaal 7%' en de afgeleide indicatoren 2 tot en met 4. De kostenreductie moest bereikt worden zonder in te leveren op kwaliteit. Daarom is ook gekeken naar de kwaliteitsindicatoren 5 tot en met 8. Het examenresultaat toont dat Stadstoezicht de kwaliteit van zijn dienstverlening fors heeft verhoogd, terwijl tegelijkertijd de kosten significant zijn verlaagd. De ACAM (Accountancy en Advies) heeft een goedkeurende verklaring over de examenresultaten afgegeven.

Sturing op resultaten
De kwaliteitsslag is het gevolg van een veranderende bedrijfsvoering. Meer dan ooit wordt nu bij Stadstoezicht consequent gestuurd op resultaten, zowel door de top- als ook door het middenmanagement. De positieve financiële resultaten zijn het gevolg van zowel deze strakke sturing als ook een forse reorganisatie die bij de dienst heeft plaatsgevonden.

Pb 172

Voor meer informatie
Robert Wichink, Bestuursvoorlichting 020-5522345
Bas Douma, hoofd Communicatie a.i. van de Dienst Stadstoezicht, 020-2512010

Bij eBezoekadres
Bezoekadres
Stadhuis, Amstel 1
1011 PN Amsterdam

Postbus 202
1000 AE Amsterdam
Telefoon 020 552 2117
Fax 020 624 5550
www.amsterdam.nl