Fan Club Barcelona vernieuwt website

18/09/2008 11:23

Fan Club Barcelona

De Fan Club Barcelona heeft recentelijk haar gehele website vernieuwd. De eerste website van de fanclub werd in 1999 gemaakt. Het prachtige ontwerp van visual designer Martin van Kemenade was bijna tijdloos te noemen en hield ruim 9 jaar stand. Vanwege de sterk verouderde techniek leek de oude website, qua beheer, echter meer op een internetdinosaurus. De laatste jaren werd de bejaarde website met kunst-, vlieg- en knoopwerk ogenschijnlijk bij de tijd gehouden. Vorig seizoen viel het besluit de website te vernieuwen.

Martin van Kemenade bleek opnieuw bereid het visual design te doen en de fanclub's vaste internetprovider, Prezent Internet BV uit Tilburg, nam de bouw van het technische deel voor haar rekening. Gestart werd met de fanshop, die een eigen ontwerp en eigen omgeving kent. De nieuwe webshop werd al eerder (april 2008) opgeleverd en gelanceerd.

De "voorkant" van de nieuwe website, een samenstel van achtergronden, foto's, teksten, knoppen en banners, is een psychologisch doordacht visual design, afgestemd op de moderne bezoeker. De "achterkant", het technische deel, bestaat uit een complex, ingenieus en hypermodern Content Management Systeem (CMS). Daarmee kan de fanclub in eigen beheer nagenoeg de gehele website inhoudelijk aanpassen. Er was dan ook een cursus nodig om de fanclub's vrijwilligers in staat te stellen ermee te kunnen werken.

Het CMS is samengesteld uit 7 verschillende modules, te weten: nieuws-, spelers-, coach-, reis-, banner-, content- en usermanagement. Elk van deze modules kent weer een onderverdeling, die naar behoefte van het betreffende onderwerp, dan wel de betrokken webpagina is ingevuld. Moderne technieken zorgen er voor dat recente nieuwsitems over bijvoorbeeld Messi met een hyperlink terug te vinden zijn onder zijn spelersprofiel. Heel eenvoudig kunnen You Tube of eigen filmpjes her en der worden geplaatst en foto-albums en bijzondere animaties kunnen gemakkelijk worden gelinkt. Met al deze techniek is de nieuwe website uiterst dynamisch geworden en op alle fronten actueel.

Nadat Prezent klaar was met de techniek kon de fanclub een begin maken met het overzetten van de content van de oude website en het actualiseren en verder uitbreiden daarvan. Tientallen uren aan design, een paar honderd uren van Prezent en zeker 150 fancluburen later staat de nieuwe internetsite als een huis. Interessant en uitgebreid genoeg om je er uren mee te vermaken, een echte fansite dus, en elke dag actueel gehouden door een achttal elkaar afwisselende vrijwilligers.

Info over de Fan Club Barcelona:

In 1999 is in Rosmalen de Fan Club Barcelona opgericht. In de loop der jaren is deze professioneel opgezette en officieel erkende fanclub uitgegroeid tot een organisatie met landelijk ruim 850 leden. De fanclub bestaat dit seizoen 10 jaar en zal hierbij, het gehele seizoen door, op verschillende manieren stilstaan.

Onze zeer uitgebreide internetsite www.fanclubbarcelona.nl telt jaarlijks rond de 1 miljoen unieke bezoekers. Dit is mede te danken aan het feit dat de website altijd uiterst actueel is en een echte fanuitstraling heeft.

De fanclub geeft, inmiddels voor de tiende jaargang, vier keer per seizoen een prachtig full color glossy magazine uit, dat nationaal en internationaal veel waardering oogst. Zo verschijnen artikelen uit het fanclubmagazine vertaald regelmatig in de Spaanse sportkrant "Mundo Deportivo". Voor een impressie van het fanclubmagazine: http://www.fanclubbarcelona.nl/view/291/Clubblad%209-4.swf.

De fanclub is erg trots op haar 4 ereleden. Zowel "el Salvador" Johan Cruijff als Joan Laporta, de Club's president, Alfons Godall, één van de vice-presidenten, en Johan Neeskens sloten zich de laatste jaren bij de fanclub aan. De fanclub heeft samenwerkingsverbanden gesloten met de Johan Cruyff Foundation en met stichting de NEES en toont daarmee haar maatschappelijke bewustzijn.

Twee keer per jaar houdt de fanclub haar penyabijeenkomst (fanclubdag). Deze vindt plaats in de weekenden wanneer "el Classico" (de uit- en thuiswedstrijden van FC Barcelona tegen Real Madrid) gespeeld wordt. De penyabijeenkomst wordt meestal in één van de grotere voetbalstadions in Nederland georganiseerd en telt, als de wedstrijd op een zaterdagavond gespeeld wordt, zo'n 250 bezoekers. Een speciale gast (natuurlijk altijd met een Bar(cc)a verleden) is meestal van de partij. Zo ontvingen wij eerder o.a. Johan Neeskens, Frans Hoek en Ruud Hesp.

Sinds een paar jaar organiseert de Fan Club Barcelona, voor leden en niet-leden en tegen een uiterst aantrekkelijke prijs, zelf reizen naar Camp Nou. Zo'n fantrip, van vrijdag tot maandag, telt altijd één dag geheel in het teken van voetbal, natuurlijk inclusief een wedstrijd van FC Barcelona en één dag wordt een bezoek gebracht aan de stad Barcelona. Op een trip als deze genieten, 6 tot 7 keer per seizoen, zo'n 80 personen van de fantastische atmosfeer van zowel de Club als van de stad.

Naast dit alles krijgen leden jaarlijks een gepersonaliseerde club card en een unieke give away, wordt wekelijks een emailnieuwsbrief verzonden, vervult de fanclub een belangrijke functie als infodesk en profiteert men van kortingen op fanartikelen en de eigen fantrips.





http://www.fanclubbarcelona.nl