Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


BTTB bevestigt: treinen rijden langzamer

Brussel-Antwerpen was 8 minuten sneller in 1935

De treinen op de grote assen in ons land mogen dan wel iets stipter rijden, tegelijk rijden ze ook trager. Dat blijkt uit een recent rapport van het Rekenhof. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers vergeleek de rittijden op enkele verbindingen en kan de conclusies van het Rekenhof bevestigen. In 1935 waren de treinen tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord 8 minuten sneller dan ze in 2009 zullen zijn.

De trein is de hoofddrager van het openbaar vervoer. Snelheid is niet het enige criterium, maar reizigers die met het openbaar vervoer meer dan anderhalf keer zo lang onderweg zijn dan met de auto haken af.

Een goed opgezette dienstregeling vertoont enige marge. Een internationaal aanvaarde norm is 7% boven de tijd die in normale omstandigheden nodig is. Op het Belgisch spoorwegnet zijn er vaak grotere marges.

De NMBS maakt ook niet altijd de juiste materieelkeuzes. De zware dubbeldeksrijtuigen zijn welkom voor de capaciteit, maar momenteel zijn de locomotieven die ze trekken niet sterk genoeg. Op enkele verbindingen rijden comfortabele rijtuigen, maar ze hebben te smalle deuren, zodat het in- en uitstappen van de reizigers te lang duurt. Goede materieelkeuzes bevorderen de snelheid.

Ook vraagt de BTTB reizigerstreinen altijd voorrang te geven op goederentreinen. Dit is niet altijd het geval.


--

Achtergrondartikel: Jacques Peeters, Trein der traagheid, verschijnt in Mondig Mobiel 85, eind september 2008, tevens beschikbaar via onze website: klik hier