Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4

2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n)
18 september 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk CEND/HDJZ-2008/1290 sector SCH
Onderwerp
aanbieding Binnenvaartregeling

Geachte voorzitter,

Ingevolge mijn toezegging aan de Tweede Kamer in het debat over de Binnenvaartwet op
12 april 20071 doe ik u bijgaand het ontwerp voor de Binnenvaartregeling toekomen.

Ter toelichting breng ik het volgende onder uw aandacht.


1. Omdat deze regeling de materie van ruim 60 van de thans geldende binnenvaartregelingen omvat, is een omvangrijke regeling ontstaan. Echter slechts is beoogd de geldende regelgeving te codificeren en waar mogelijk doublures en overlappingen weg te nemen. In die zin bevat deze regeling in beginsel geen nieuw beleid.


2. Wel nieuw is de implementatie van richtlijn nr. 2006/87/EG2 inzake technische eisen voor binnenschepen in hoofdstuk 3 van de regeling. Deze richtlijn, die de huidige richtlijn
82/714/EEG vervangt, is in grote mate gelijk aan de geldende technische voorschriften voor de Rijn (op grond van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995). In die zin is sprake van harmonisatie.
Een ander nieuw element bestaat uit een overgangsregeling en een vrijstelling voor de pleziervaart, in verband met de invoering van het nieuwe beperkt groot vaarbewijs. Beide zijn opgesteld in nauw overleg met betrokken organisaties in de pleziervaart en scouting


1 Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2006­2007, nr. 61, blz. 3435.
2 Richtlijn nr. 2006/87/EG van 12 december 2006 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen en tot intrekking van Richtlijn nr. 82/714/EEG van de Raad (PbEU L 389). Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

CEND/HDJZ-2008/1290 sector SCH

en conform mijn toezeggingen in bovengenoemd debat over de Binnenvaartwet in april
2007. Het betreft in de eerste plaats een overgangsregeling voor de huidige eigenaren van pleziervaartuigen met een lengte van ten minste 25 en ten hoogste 40 meter, die in het bezit zijn van een klein vaarbewijs, en zonder deze vrijstelling een beperkt groot vaarbewijs zouden moeten verwerven om hun schip te mogen blijven besturen. Deze eigenaren kunnen met het klein vaarbewijs blijven doorvaren. Daarnaast komt er een vrijstelling om dergelijke grote pleziervaartuigen te mogen besturen voor degenen die een speciaal daarop gerichte opleiding hebben gevolgd en na het van kracht worden van de Binnenvaartwet een plezierschip aanschaffen dat in de genoemde lengteklasse valt. Deze opleiding, die met een theoretisch en een praktijkexamen wordt afgesloten, vervangt de opleiding voor het beperkt groot vaarbewijs en de daaraan verbonden verplichte vaartijd. Voor pleziervaarders is het namelijk in de praktijk niet goed mogelijk om de vereiste vaartijd op te bouwen.
Voorts komt er een nieuwe vrijstelling van de grootvaarbewijsplicht voor schippers van rondvaartboten van het Amsterdamse grachtentype die een speciaal voor deze groep ontwikkelde beroepsopleiding voor dit werk hebben genoten. Nieuw is tenslotte ook de wijze waarop de aanwijzing van toezichtsambtenaren is geregeld. Het is niet langer nodig dat de individuele toezichtsambtenaren van provincies, gemeenten en waterschappen bij besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat worden aangewezen. In plaats daarvan kunnen de besturen van provincies, gemeenten en waterschappen dit zelf doen, indien deze besturen door de minister in de regeling zijn aangewezen.


3. In het afgelopen jaar is hard gewerkt aan deze ontwerp-Binnenvaartregeling. Hoofdstuk
3 inzake de technische voorschriften is inmiddels genotificeerd bij de Europese Commissie. Ook is in korte tijd het overleg met het Deelorgaan binnenvaart, waarin het betrokken bedrijfsleven zitting heeft, afgerond. Ik ben de betrokken organisaties erkentelijk voor hun coöperatieve opstelling daarin.


4. De regeling strekt ter uitvoering van de Binnenvaartwet en het Binnenvaartbesluit, welk regelcomplex op 30 december a.s. in werking moet treden ter uitvoering van de hierboven genoemde richtlijn nr. 2006/87/EG. Alle inspanningen zijn er steeds op gericht geweest deze datum te halen. Ik ben dan ook zeer verheugd te kunnen melden dat het zich laat aanzien dit doel wordt bereikt.

---

CEND/HDJZ-2008/1290 sector SCH

Dit betekent dat deze vrijwillige `voorhang' van de regeling bij uw Kamer in tijd gezien helaas moet worden beperkt. Deze voorhang eindigt op 27 oktober 2008. Ik hoop dat uw Kamer daarvoor begrip heeft. Ik verwacht daardoor in de gelegenheid te zijn om de regeling in de tweede helft van november in de Staatscourant te publiceren.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---