FNV Bondgenoten

Handtekeningen op truck voor betere beloning chauffeurs

Woensdagochtend 17 september om 10.00 uur overhandigen beroepsgoederenchauffeurs en vakbondsbestuurders van FNV Bondgenoten honderden handtekeningen aan de voorzitter van TLN, dhr. Sakkers, bij het kantoor van TLN, Boris Pasternaklaan 22 te Zoetermeer.

De handtekeningen zijn verzameld op een 18 meter lange truck met oplegger ter ondersteuning van de eis tot verbetering van het inkomen van de beroepschauffeurs met 6%. De onderhandelingen voor een cao voor het beroepsgoederenvervoer beginnen donderdag 18 september.

De roep om een forse inkomensverbeteringen voor beroepschauffeurs komt niet uit de lucht vallen. Uit een onderzoek van de AWVN (Algemene Werkgevers Vereniging Nederland) en het onderzoeksbureau Basis en Beleid in opdracht van de sociale partners, blijkt dat de beloning in de sector beroepsgoederenvervoer ver achterloopt bij andere, vergelijkbare sectoren. Daarbij komt dat de invoering van de 48-urige werkweek de chauffeurs sterk zal beperken in het maken van overuren, wat inkomen scheelt. Ook is er een enorm tekort is aan beroepschauffeurs. Op dit moment zijn er zo'n 4500 vacatures op 95.000 banen.

Het onderzoek van AWVN en Basis en Beleid maakt een vergelijking van de beloning van gelijkwaardige functies in het beroepsgoederenvervoer met de cao Metalectro, cao Groothandel in Levensmiddelen, cao Openbaar Vervoer, cao Zuivelindustrie en cao Betonproductenindustrie. De geconstateerde achterstand in beloning in het beroepsgoederenvervoer is schokkend te noemen. Zo liggen de uurlonen van de hoogste salaristreden gemiddeld 19% lager. Voor de salarisschalen voor de chauffeurs is dat 18%. De uurlonen van de aanvangssalarissen liggen gemiddeld 21% lager dan die van de vergeleken cao's. De beloningsachterstand wordt verder vergroot door de hoge werknemerspremie voor de pensioenopbouw, de relatief lage vergoeding voor overwerk en de lagere toeslagen voor ploegendiensten. Tot nu toe viel de achterstand in beloning niet op, omdat het inkomen van de chauffeurs voor een belangrijk deel werd bepaald door de gemaakte overuren: het werken van 55 tot 60 uur per week is heel normaal in de sector. Door de invoering van de 48-urige werkweek in maart 2011 wordt de achterstand in beloning voor de werknemers voelbaar, omdat dan veel overwerk vervalt.