Politiebond ACP

ACP wil je de ontwikkelingen niet onthouden. Hier lees je meer.

Op donderdag 18 september 2008 heeft CGOP overleg plaatsgehad tussen de vier politiebonden en de minister van BZK. Namens de ACP waren Gerrit van de Kamp, Wiep van der Pal en Alie Nijboer aanwezig. De agenda van het overleg publiceerden we gisteren al.

Landelijke arbeidstijdenregeling (LAR)
Na veel, langdurig en zorgvuldig overleg is er dan eindelijk een Landelijke arbeidstijdenregeling. Dit is een regeling die nadere bepalingen geeft omtrent arbeidstijden binnen de sector politie. De afspraken zullen worden omgezet in formele regelgeving. De regels zullen gelden voor de duur van 30 maanden. Ruim voor het verstrijken van die periode zal bezien worden of de regels (al dan niet gewijzigd) gecontinueerd kunnen worden. Met de Minister hebben wij afgesproken dat wij pas inhoudelijk communiceren zodra de definitieve tekst (er zijn nog enkele wijzigingen afgesproken) gereed is.

Sociaal Statuut
Al lang is er de behoefte om één landelijke Sociaal Statuut te hanteren indien er sprake is van een reorganisatie. Het landelijk Sociaal Statuut is een aanvulling op bepalingen die nu al in het Barp opgenomen zijn en komt in de plaats van de huidige nog bestaande sociaal statuten. Tijdens een extra CGOP op 2 oktober zullen we ook hier een slag maken om landelijke uniformiteit te krijgen. Op die manier kent iedere collega dezelfde rechten en weet waar hij of zij bij een reorganisatie op kan rekenen.

Reorganisaties
In de CAO 2005-2007 is afgesproken dat elke reorganisatie door de vakbonden in de CGOP moet worden goed gekeurd. Tijdens dit overleg stonden twee reorganisaties op de agenda; één in Hollands Midden (planfuncties) en één in Gelderland Midden (intakefuncties en PSC). De ACP heeft kritische vragen gesteld over de plaatsing van mensen en flankerende maatregelen. Nadat de afgevaardigden van beide korpsen uitgebreid op onze vragen zijn ingegaan, is de ACP akkoord gegaan met de reorganisaties. Meer informatie per korps zie je hieronder.

Hollands Midden:
Kritische vragen zijn gesteld omtrent de plaatsingsmogelijkheden van de collega's die hun functie kwijt raken. Het korps heeft aangegeven dat van de in totaal 14 betrokken collega's de meesten het vooruitzicht hebben dat zij op dit moment herplaatst kunnen worden. Een paar zullen herplaatsbaar ambtenaar worden. Het korps zal in overleg met de medewerkers een passende oplossing zoeken. Wel is afgesproken dat het oude sociale statuut gehanteerd wordt voor zover deze niet in strijd is met de landelijke rechtspositie (want dan gaat die voor).

Gelderland Midden:
De werkgever heeft ons nadrukkelijk aangegeven dat zij de verwachting heeft dat alle betrokken collega's herplaatst kunnen worden en dat zij in ieder geval op termijn aan het niveau van de nieuwe functie zullen voldoen. Mocht dit door onvoorziene omstandigheden niet lukken, dan heeft het kops toegezegd dat er een passende oplossing wordt gevonden. In ieder geval zal ingestoken worden op van werk naar werk. Op dit moment is nog niet inzichtelijk of er sprake zal zijn van (forse) toename van woon-werkverkeer. Mocht dit aan de orde zal zijn, dan zal op individueel niveau maatwerk worden toegepast.

Fysieke vaardighedentoets (FVT)
In juni jl. heeft de ACP de Minister een aantal vragen gesteld over de ongevallen die zich in verschillende korpsen hebben voorgedaan tijdens de FVT. De Minister heeft ons nu een rapportage overhandigd, waarbij zij ingaat op onze vragen. We hebben uitvoerig stilgestaan bij de huidige gang van zaken en onrust rondom de FVT. Op aandringen van de ACP zijn afspraken gemaakt over een zorgvuldige invoering van de -in de CAO 2005-2007 afgesproken- verplichte test, waarbij we nadrukkelijk hebben gewezen op de noodzaak van draagvlak bij de politieambtenaren in Nederland. We hadden reeds onze visie ingediend bij de werkgroep Fit en Gezond!

De volgende afspraken zijn gemaakt:

- vóór 1 januari 2009 vindt een evaluatie plaats van de resultaten en ervaringen tot nu toe

- in die evaluatie worden onder andere meegenomen de uitkomsten van het TNO-onderzoek, de bevindingen van de Arbeidsinspectie inzake de ongevallen die de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden, een quickscan in de korpsen (waarbij de medezegggenschapsorganen worden betrokken) en inzicht in de oorzaken van "de afvallers"

- de ACP heeft zich op het standpunt gesteld dat de uitkomst van de evaluatie invloed kan hebben op het al dan niet verplicht invoeren van de test per 1 januari 2009

- er zullen afspraken gemaakt worden rond facilitering door de werkgever, immers fitheid en gezondheid van de werknemer is een gedeelde verantwoordelijkheid, dus ook een verantwoordelijkheid van de werkgever (CAO-tekst luidt "in het kader van fit en gezond biedt de werkgever de werknemer de nodige faciliteiten die bevorderlijk zijn voor de gezondheid en in verband daarmee de fitheid voor betrokken politieambtenaren")

- aan de collega's zal helder en eenduidig uitgelegd moeten worden wat die verplichte invoering van de test, zodra daar sprake van is, nu precies inhoudt.

Het ACP-voorstel ingediend bij de werkgroep Fit en Gezond beschrijft onder meer een onderscheid in 3 fases:
1. de invoeringsfase: er worden faciliteiten voor de werknemers afgesproken om ervoor te zorgen dat collega's op het gewenste niveau komen.
2. de studenten: het is van groot belang dat de studenten ook na het behalen van de test hun gezond- en fitheid op peil houden (laat het niet versloffen terwijl ze al op niveau zitten!). 3. de structurele fase: de werkgever stelt trainingsmiddelen ter beschikking, biedt ondersteuning om de test te halen, plant trainingsuren in, biedt zo nodig individuele begeleiding aan en maakt zo nodig speciale afspraken voor leeftijdsgroepen (en functies).

Fuwa en beloningsonderzoek
De afspraken uit de CAO over Functiewaardering en het beloningsonderzoek moeten voortvarend opgepakt worden. Dat moet ook gezien het vastgestelde tijdpad. Er is een werkgroep ingesteld waarbij werkgever en bonden vertegenwoordigd zijn. Wij laten ons daarin bijstaan door diverse deskundigen. We hebben elkaar gevonden op de volgende (uitgangs)punten:
1. Met de vereenvoudiging van het loongebouw wordt zo spoedig mogelijk een start gemaakt.
2. Er is overeenstemming dat de functiebeschrijvingen zoals die nu ontwikkeld zijn (LFNP) gebruikt gaan worden voor het beloningsonderzoek. Het betreft hier een beschrijvend instrument. Wel wordt er nog gekeken (in overleg met het landelijk HRM-programma) of de politiespecifieke elementen voldoende zijn opgenomen in deze functiebeschrijvingen.
3. Er is overeenstemming dat de bestaande conversietabel op termijn niet meer bruikbaar is en dat er een nieuwe moet worden ontwikkeld. De ontwikkeling van deze tabel zal later in het proces plaatsvinden, omdat voor de ontwikkeling ervan meer informatie beschikbaar moet zijn.
4. Op korte termijn zal gestart worden met het inventariseren van rechtspositionele afspraken die herzien/aangepast moeten worden in het kader van de modernisering.


*** Zodra er afspraken of regelingen op papier staan, zal de ACP die op de website publiceren. ***