Port of Rotterdam

Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven

18-09-2008

Rotterdam was in 2007 voor de tiende achtereenvolgende maal Oostenrijks belangrijkste zeehaven, met een overslag van 5,1 miljoen ton. Dit was ruim 7% meer dan het jaar daarvoor en goed voor een marktaandeel van 31% . Dit blijkt uit de "Seehafenbilanz" over 2007, die het Oostenrijkse logistieke vakblad "Verkehr" jaarlijks opstelt. De haven van Koper (Slovenië) bleef tweede, met 4 miljoen ton. Van Rotterdam naar het oosten ging 4 miljoen ton, 2% meer dan in 2006. De Oostenrijkse export via Rotterdam nam toe met 33% tot 1,1 miljoen ton.

Sterke groei export
Franz Zauner, de Rotterdam-vertegenwoordiger voor Oostenrijk en Slowakije, toon zich zeer tevreden met het jubileum, de wéér iets sterkere totale groei en vooral de scherp gestegen export. Rotterdam klom zo van plaats vier naar twee. Hieraan droegen projectlading en staalexport door Voestalpine, sterk bij.

Aan de importkant vlakte de groei af door toenemende concurrentie van de zuidhavens in erts, kolen, andere droge bulk en cellulose. Het leeuwendeel van de import via Rotterdam blijft bestaan uit erts en metalen. De ertsen zijn bestemd voor de hoogovens van Voestalpine in Linz.

Containers, LNG
Het containervervoer nam toe met 10% tot rond 113.000 TEU. Omdat Oostenrijkse exportlading relatief zwaar is, tikt dit in tonnen sterker door.

Zauner schat het totale Oostenrijkse containervolume op 450.000 TEU. Rotterdam heeft binnen enkele jaren een marktaandeel veroverd van 25%, dankzij de dik 20 wekelijkse shuttletreinen van Kühne+Nagel, ICA Intercontainer Austria, Cargo-Partner, Optimodal en Hupac Intermodal. In de nabije toekomst ziet Zauner vooral groeikansen in treinshuttles op Tsjechië en Slowakije en in staal en projectlading.

Een nieuwe activiteit wordt de doorlevering van LNG aan de Oostenrijkse joint venture EconGas (Begas, EVN, Linz AG, OMV Gas&Power, OÖ Ferngas AG, Wien Energie). Deze heeft een belang van 5% in de in aanbouw zijnde Gate-terminal op de Maasvlakte. EconGas wil tot 3 miljard m3 gas per jaar, via Gate het net inbrengen. Het gas wordt geleverd aan klanten in Oostenrijk, Duitsland, Italië en Hongarije. Uitbreiding naar andere Midden-Europese landen ligt in de lijn der verwachting.

Noord-Zuidhavens
Na de afname van hun aandeel in 2006, wonnen de "Zuidhavens" (Adriatische- en Zwarte Zee) weer op de "Noordhavens" (Noordzee). Hun respectievelijke marktaandelen kwamen uit op 61,5 en 38,5% van de in totaal 16,5 miljoen ton.

Top vijf
De vijf belangrijkste havens voor de Oostenrijkse export en import, in duizenden tonnen:

Export Import Totaal +/- 06-07


1. Rotterdam (1) 1.097 4.016 5.113 + 7,4 %


2. Koper (2) 1.060 2.948 4.008 + 12,2 %


3. Hamburg (3) 1.705 1.112 2.818 + 1,9 %


4. Antwerpen (4) 973 1.142 2.114 + 16,2 %


5. Triëst (9) 659 548 1.207 + 38,1 %

( ) Positie 2006.

In 1991 stond Rotterdam nog op een vijfde plaats. Nadien werd Oostenrijk bereikbaar voor binnenvaartschepen via het Rijn-Main-Donaukanaal en verachtvoudigde de goederenstroom met Oostenrijk zich.

© Overig