KPN NV
KPN Nieuws

KLM kiest voor communicatiesysteem van KPN

Datum

18 september 2008

Nummer

077

KLM en KPN hebben een overeenkomst gesloten voor de levering, installatie, beheer en onderhoud van een nieuw communicatiesysteem. De op maat gemaakte teleconferentie- en dispatching-oplossing van KPN is bestemd voor het Hub Control Center en het Operations Control Center van KLM, beide gevestigd op Schiphol. De verantwoordelijke dispatchers in deze centra regelen het KLM-vliegverkeer op Schiphol en wereldwijd. Zij kunnen dankzij het nieuwe systeem snel informatie uitwisselen op diverse locaties tegelijkertijd. Bij een calamiteit kan de communicatie gewoon doorgaan, aangezien beide centra met hetzelfde systeem werken en de medewerkers daardoor eenvoudig van het ene naar het andere systeem kunnen uitwijken. Het contract kent een looptijd van 10 jaar en heeft een waarde van enkele miljoenen euro's.

Binnen KPN is het onderdeel Corporate Solutions verantwoordelijk voor de overeenkomst. Als ICT-partner van KLM regelt KPN Corporate Solutions de installatie, het beheer en het onderhoud van het nieuwe teleconferentiesysteem. Voor deze oplossing levert CSS Telecom, dochterbedrijf van KPN, de Siemens HiPath Trading, een geavanceerde centrale die onder meer videoconferencing, portofonie, satellietcommunicatie en telefonie integreert en in de toekomst kan doorgroeien naar een volledig op IP gebaseerd netwerk (één basisnetwerk voor alle communicatiediensten, waaronder spraak en data). De oplossing heeft als unieke eigenschap dat via een touchscreen snel kan worden geschakeld met veel verschillende medewerkers. Met één druk op de knop kan bijvoorbeeld een sms worden gestuurd naar verschillende adressen of een call met meerdere partijen op diverse locaties worden geregeld.

Snelle en veilige communicatie

Met deze oplossing is een probleemloze communicatie gewaarborgd. De centra kunnen direct met elkaar in contact komen, waardoor de interne communicatie van KLM veilig en snel verloopt.

Het Operations Control Center, dat het vliegverkeer voor KLM wereldwijd regelt, kan bijvoorbeeld vlot nagaan welke vlucht beschikbaar is voor een passagier die moet overstappen en in een vertraagd vliegtuig zit. Het Hub Control Center, dat het KLM-verkeer op de luchthaven Schiphol regelt, is verantwoordelijk voor het snel afhandelen van vluchten die op Schiphol Airport op de grond staan.

Totaalleverancier

KLM heeft voor KPN gekozen omdat KPN aan alle technische eisen tegemoet kan komen, zoals mogelijkheden voor videoconferencing. Bovendien is KPN als belangrijkste leverancier op communicatievlak goed bekend met de situatie bij KLM. KPN is naast WAN- en LAN-beheerder ook leverancier van vaste en mobiele telefonie, portofonie en enkele specialistische communicatieoplossingen. Daarmee verstevigt KPN zijn positie als totaalleverancier van KLM.

Managed ICT-dienstverlening

De maatwerkoplossing voor KLM maakt deel uit van de managed ICT-dienstverlening van KPN voor de zakelijke markt. Hiermee komt KPN tegemoet aan de behoefte van veel bedrijven om bij één leverancier terecht te kunnen voor zowel telecom- als IT-oplossingen. Ga voor meer informatie naar kpn.com.

KLM

KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij) is een wereldwijd opererende Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Ze vormt de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper en Transavia deel uitmaken. Bovendien werkt KLM nauw samen met Air France, onder de holding AIR FRANCE KLM. Dat gebeurt sinds de fusie met de Franse luchtvaartmaatschappij in 2004. In omzet is de AIR FRANCE KLM Groep de grootste luchtvaartcombinatie ter wereld en staat op de tweede plaats in het luchtvervoer. Ga voor meer informatie naar www.klm.com.