Functiemix leraren vereist nog veel inspanning van scholen

19/09/2008 10:00

CAOP

Gemiddeld 85 procent van de managers weet niet hoe zij de functiemix en daarmee meer hogere functies voor leraren gaan realiseren. Dit blijkt uit een panelonderzoek van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) over het 'Convenant LeerKracht' en professionalisering van leraren. Bijna 1100 schoolleiders, managers en P? Functionarissen van het primair, voortgezet, middelbaar en hoger beroepsonderwijs gaven hun mening over de maatregelen van het convenant.

SBO-directeur Freddy Weima: 'De functiemix zal het leraarsberoep een stuk aantrekkelijker maken, meer carrièreperspectief bieden en het imago verhogen. In 2011 moet de mix in het primair en voortgezet onderwijs een realiteit zijn, maar veel scholen hebben nog geen idee hoe ze de functiemix vorm gaan geven. De sociale partners gaan ze daarbij ondersteunen'.

Functiemix

In het 'Convenant LeerKracht van Nederland' hebben de minister van OCW en de sociale partners van het primair en voorgezet onderwijs onder meer afgesproken om een functiemix voor leraren te realiseren. De functiemix gaat over de verdeling van leraren over de salarisschalen. Op iedere school worden voor leraren meer functies met hogere salarisschalen gecreëerd. Dat betekent dat scholen meer leraren moeten laten doorstromen naar hogere functies of dat zij meer hoog gekwalificeerde leraren aantrekken. De functiemix is een belangrijke maatregel uit het convenant om het leraarsberoep aantrekkelijker te maken.

OCW ondersteunt de komst van de functiemix op zijn website (http://functiemix.minocw.nl) waar bijvoorbeeld schoolbestuurders, MR-leden, directeuren en leraren de ontwikkeling van de functiemix kunnen volgen en zichzelf kunnen vergelijken met andere scholen. De sociale partners hebben in het convenant Leerkracht afgesproken samen de scholen te ondersteunen bij het inrichten van de functiemix.

Panelresultaten

Vooral het primair onderwijs (88,2 procent), het middelbaar beroepsonderwijs (76,4 procent) en het hoger beroepsonderwijs (79,3 procent) hebben nog geen ideeën over hoe zij de functiemix willen realiseren. De scholen die wel plannen hebben, noemen maatregelen als het scholen tot de senior docent, een andere beoordelingsystematiek, nieuwe promotiecriteria en sollicitatiemogelijkheden. Een beperkt aantal managers geeft aan dat de nieuwe functiemix al behaald is en dat er meer hogere leraarsfuncties zijn gekomen.

Panel Onderwijspersoneel

Het SBO houdt ongeveer zes maal per jaar een panelonderzoek in een of meerdere onderwijssectoren. Het panel over het convenant vond voor de zomer plaats. Er zijn ook vragen gesteld over de professionalisering van leraren en het werven van nieuwe doelgroepen. ResearchNed voert de panels uit.





http://www.onderwijsarbeidsmarkt.nl