Ingezonden persbericht


SV 2008, nr. 102 inzake overmatig geluidsoverlast langs spoorlijnen.

2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
102 vragen door de heer drs. C.J. Verhoef, de heer drs. E. Smid en mevrouw G.A. Oskam (ingekomen 18 september 2008)

Overmatig geluidsoverlast langs spoorlijnen (o.a. ten westen van de Ridderhoflaan voor bewoners aan de Dorpsstraat, Parkweg en Hamlaan)

Bij de verdubbeling van de spoorlijn tussen Utrecht en Woerden zijn er geluidsberekeningen gemaakt. Op basis hiervan is een plan gemaakt om geluidsschermen te plaatsen.

Nu blijkt dat voor het stuk tussen de Ridderhoflaan en voorbij de Hamtoren er geen schermen komen.

Inmiddels hebben de bewoners aldaar overmatig geluidsoverlast. Mogelijk veroorzaakt door het feit dat aan de zuid zijde er wel schermen zijn geplaatst. Het lijkt dat het geluid nu verder draagt. Zeker in de avonden en de nacht. Ook elders in de gemeente Utrecht speelt dergelijke geluidsbelasting langs spoorlijnen, zoals bijvoorbeeld in Tuindorp en in Zuilen. In feite komt het overal voor waar aan de ene kant van een spoorlijn nieuwbouw plaats vindt.

Op grond van het bovenstaande hebben wij de volgende vragen:
1. Is er bij de berekeningen van de geluidsniveaus bij verdubbeling van het spoor voor het hiervoor genoemde traject rekening gehouden met het feit dat er aan één zijde wel een scherm geplaatst wordt?
2. Kunt u aangeven wat de redenen zijn dat het voor de omwonenden zoveel extra geluidsoverlast oplevert?
3. Bent u bereid om metingen te verrichten, waarbij ook rekening gehouden wordt met de windrichting (in het bijzopnder zuid-westelijke en zuidenwind)?
4. Is het college bereid bij Prorail aan te dringen op een breder onderzoek dan alleen model berekeningen.
5. Is het college bereid een onderzoek te (laten) doen naar de geluidbeleving bij een representatieve dwarsdoorsnede van de bevolking in het betreffende gebied.
6. Bent u bereid om alsnog over te gaan tot het (eventueel door Prorail laten) plaatsen van schermen aan de noordzijde om daarmee de bewoners voldoende rust te kunnen bieden?
7. Wil het college bij Prorail aandringen op concrete vermindering van piekgeluidbelasting langs het spoor
8. Kunt u een tijdpad aangeven, waardoor duidelijkheid bij bewoners ontstaat , op welke momenten welke maatregelen worden uitgevoerd en wanneer de geluidsoverlast op welk niveau zit.
9. Hoe gaat u om met die gevallen in de toekomst waar, door een volgens bouwbesluit bij nieuwbouw noodzakelijke geluidsscherm, omwonenden in de 'oudbouw' extra overlast ervaren?


---- --