Interbrand maakt ranglijst Best Global Brands 2008 bekend

19/09/2008 00:01

Fleishman-Hillard

Kredietcrisis nekt merken grote financiële dienstverleners;

Coca-Cola blijft nr. 1; Google rukt op; Merrill Lynch stort in

Amsterdam, 19 september 2008 - Google, Apple, Amazon.com, Zara en Nintendo zijn de grote winnaars op de jaarlijkse Best Global Brands-ranglijst van Interbrand. Financiële giganten als Merrill Lynch, Citi en Morgan Stanley behoren tot de grote verliezers.

Coca-Cola (nr.1) is voor het achtste opeenvolgende jaar uitgeroepen tot beste wereldmerk. Een opvallende verschuiving op de ranglijst deed zich voor bij IBM, dat de tweede plaats overnam van Microsoft (nr. 3). Google kwam met stip de top 10 binnen (op de tiende plaats), komend van de twintigste positie in 2007.

Afspiegeling wereldeconomie

"De ranglijst van de Best Global Brands 2008 vormt een afspiegeling van de wereldeconomie. De Amerikaanse kredietcrisis, de groei van opkomende markten en het toenemende belang van duurzaamheid zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die zich vertalen in het stijgen dan wel dalen van merken op de lijst," zegt Jez Frampton, Global CEO van Interbrand. "De toenemende complexiteit van de wereldeconomie versterkt het belang van merkbescherming en merkontwikkeling. Het merk is het belangrijkste kapitaal van een bedrijf, en is in tijden van economische onzekerheid een veel stabielere factor dan veel andere assets."

Nederlandse merken

Dit jaar zijn weer drie Nederlandse merken terug te vinden op de lijst: Philips en Shell stijgen in merkwaarde met 8% respectievelijk 4%. In de ranglijst verschuiven ze licht naar beneden: Philips daalt met een plaats naar positie 43 en Shell verschuift vier plaatsen naar positie 97. ING levert 3% merkwaarde in en daalt vijf plaatsen in de lijst naar positie 86.

Sabine Müller, Managing Director van Interbrand Amsterdam: "Nederlandse merken behouden een positie op de wereldranglijst en spelen goed in op de marktrends. Philips heeft in zijn strategie de ontwikkeling van duurzame producten verankerd en Shell investeert intensief in alternatieve energiebronnen en technieken. De positie van ING in de ranglijst is - gezien de situatie op de financiële markten - als stabiel te duiden. Het merk volgt een constante weg door advertising en sponsoring op te blijven bouwen en versterkt aanzienlijk zijn positie in opkomende markten."

Significante verschuivingen

De verschuivingen op de Best Global Brands 2008 ranglijst laten zien dat de turbulentie op de kredietmarkten van invloed is op de merkwaarde van de vooraanstaande financiële dienstverleners, zoals Merrill Lynch (34) en Citi (19). Sommige sterke financiële partijen hebben hun positie echter weten te behouden, zoals HSBC (27) en de creditcardmaatschappijen Visa (nieuwkomer in de lijst op nr. 100) en American Express (15). Ze slaan zich met succes door de kredietcrisis omdat hun merk vertrouwen uitstraalt.

Andere grote namen zakten fors dit jaar, waaronder Ford (49) en Gap (77). Opvallende nieuwkomers zijn H? (22), Thomson Reuters (44), BlackBerry (77), Giorgio Armani (94), Marriott (96), FedEx (99) en het eerder genoemde Visa (100).

Opkomende markten drukten dit jaar een duidelijke stempel op de ranglijst. Veel consumenten in deze landen vergaren snel rijkdom en willen dat tonen, waarbij luxe merken gelden als bewijs dat men tot de nieuwe elite behoort. Ondernemingen als Porsche (75), Ferrari (93) en Prada (91) - allemaal nieuwe namen op de lijst - plukten daarvan duidelijk de vruchten.

Duurzaamheid drijvende kracht

Duurzaamheid bleek een drijvende kracht achter merksucces in alle sectoren, van autoindustrie en consumentenproducten tot financiële dienstverlening. Automakers als Honda (20) en Mercedes (11) ontwikkelen nieuwe, energiezuiniger modellen. Honda was de enige autofabrikant die dit jaar in de VS hogere omzetten rapporteerde (in juni 2008) dan vorig jaar. Concerns als GE (4) en BP (84) verhoogden hun merkwaarde door flink te investeren in duurzame bedrijfsactiviteiten. BP steeg ook als gevolg van zijn leidende rol in het ontwikkelen van groenere energie en investeringen in duurzame energiebronnen.

"Ook in geplaagde economieën blijft men zakendoen. Bedrijven hebben het misschien moeilijk, maar de wisselwerking tussen vraag en aanbod blijft bestaan," aldus Frampton. "Veel van de Best Global Brands weten dat en komen sterker en slagvaardiger uit deze moeilijke periodes. Goede tijden of slechte tijden - je bent succesvol als je begrijpt hoe je met je merk waarde kunt creëren."

Het Best Global Brands 2008 rapport van Interbrand is online beschikbaar op www.interbrand.com en een speciaal in samenwerking met BusinessWeek samengestelde editie is te vinden op www.businessweek.com.

- Einde -

Methodiek en resultaten van Best Global Brands 2008

Om in aanmerking te komen voor opname op de BusinessWeek/Interbrand Best Global Brands 2008 ranglijst moet een merk minimaal een derde van zijn omzet over de landgrens maken, herkenbaar zijn buiten de eigen klantenkring en zijn marketing- en financiële gegevens publiekelijk beschikbaar stellen. De onderzoeksmethodiek waardeert merkwaarde op dezelfde manier als andere bedrijfsactiva: op basis van het toekomstig verdienpotentieel. Interbrand hanteert een combinatie van onderzoeksprognoses, financiële documenten van de onderneming en eigen kwalitatieve en kwantitatieve analyses om die verdiensten te vertalen naar een netto actuele waarde.

Over Interbrand

De brand consultancy Interbrand (www.interbrand.com) stelt in samenwerking met het gezaghebbende tijdschrift BusinessWeek de jaarlijkse ranglijst van de 'Best Global Brands' samen. De onderneming combineert de strategische en analytische kwaliteiten van een bedrijfskundig adviesbureau met de ondernemingsgeest en creativiteit van een branding- en designbureau. Interbrand levert een integraal spectrum consultancydiensten om cliënten te ondersteunen bij het creëren, verbeteren, onderhouden en evalueren van hun meest waardevolle bezit: hun merken. Het in 1974 opgerichte Interbrand heeft ruim dertig vestigingen in meer dan twintig landen, waaronder Nederland, en mag een aantal van de meest gerespecteerde bedrijven ter wereld tot zijn cliënten rekenen. Interbrand onderhoudt 's werelds enige online opinieforum voor branding op www.brandchannel.com.

Over BusinessWeek

BusinessWeek is een vooraanstaande mondiale organisatie op het gebied van zakelijke media en biedt een wereldwijd publiek van leidinggevenden in het bedrijfsleven unieke inzichten en analyses. Het tijdschrift BusinessWeek, dat in 1929 werd opgericht en wordt uitgegeven door McGraw-Hill Companies, is met 4,8 miljoen wekelijkse lezers in 140 landen wereldwijd marktleider. Lokale edities van het weekblad verschijnen onder meer in het Chinees, Russisch en Bahasa Indonesisch. De in 1994 opgerichte site BusinessWeek.com is de leverancier bij uitstek van zakelijke nieuwsfeiten, informatie en services voor beslissingsverantwoordelijken. BusinessWeek Weekend bereikt 85% van de Amerikaanse huishoudens en biedt televisiekijkers wekelijks belangwekkend nieuws over bedrijven, consumentenzaken en financiële ontwikkelingen.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

http://www.interbrand.com

Noot voor de redactie:

Noot aan de redactie,