melkveestudieclubs Gratis DVD en rapport voor actieve melkveestudieclubs 22 sep 2008

Onderdeel: Animal Sciences Group

Studieclubs kunnen voor actieve bijeenkomsten of thema-avonden over âMelken in de Nieuwe Realiteitâ bij het Productschap Zuivel een gratis DVD over dit onderwerp bestellen. Via de website van de Animal Sciences Group (ASG) van Wageningen UR is een bijpassend rapport met actieve werkvormen voor studiebijeenkomsten te downloaden.

Op de DVD vertellen veehouders in items van vijf à tien minuten hoe zij op hun bedrijf de invulling zien van de themaâs âOndernemerschapâ, âGroeiâ, âPrijsfluctuatiesâ, âBedrijfsorganisatieâ en âArbeidâ. Hun afwegingen, standpunten, toekomstige keuzes en zoektocht naar succesvolle bedrijfsontwikkeling zijn naast de gesproken woorden vaak ook goed van de gezichten af te lezen. De DVD is bedoeld voor adviseurs en studiegroepen die meer actieve themadagen of -avonden voor melkveehouders willen houden. Voor ondersteuning van die actieve invulling is naast de DVD een rapport gemaakt met werkvormen. Iedere werkvorm is een aanpak voor een interessante themadag of -avond met melkveehouders. In het rapport staan ook hulpmiddelen zoals checklisten en werkformulieren rond de vijf themaâs. Alle materialen zijn er op gericht om actief aan de slag te gaan met het verkennen van de mogelijkheden voor bedrijfsontwikkeling op het eigen bedrijf. Het programma is vooral geschikt voor kleinere groepen met een omvang tot maximaal 20 personen. Studiegroepen van melkveehouders kunnen met dit materiaal â ook zonder professionele begeleider â interessante themabijeenkomsten organiseren over de vijf themaâs.

Gratis DVD âop is opâ
Alleen studiegroepbegeleiders kunnen de gratis DVD bestellen bij het Productschap Zuivel, door een e-mail te sturen aan mevrouw Waterreus. Het gratis ASG-rapport nummer 164 is vanaf 1 oktober a.s. te downloaden vanaf de site van het project 'Melken in de Nieuwe Realiteit' of vanaf de site www.asg.wur.nl. Op deze sites staat ook aanvullend materiaal zoals rapporten met onderzoeksresultaten en vakbladartikelen over de vijf themaâs die binnen dit onderzoek centraal stonden.

Onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ
Binnen het onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ is onderzocht wat in de komende vijf jaar belangrijke strategische beslissingen voor Nederlandse melkveehouders zijn met het oog op onder andere de veranderingen in EU-beleid en wereldmarkt. Het onderzoek was een gezamenlijk initiatief van European Dairy Farmers (EDF), de Wageningse instituten ASG en LEI en de Rabobank.

De Rabobank gaat de komende tijd actief aan de slag met de onderzoeksresultaten in regionale thema-middagen en -avonden voor melkveehouders. Samen met deze ondernemers worden dan de gevolgen van de cruciale themaâs voor de verdere bedrijfsontwikkeling verkend.

Het onderzoek is gefinancierd door het Productschap Zuivel en het Ministerie van LNV. De productie van de DVD is mogelijk gemaakt door financiering van Productschap Zuivel en de Rabobank.

Meer over dit onderwerp
Melken in de nieuwe realiteit
Contact
Jelle Zijlstra
Tel. 0320 - 293 392
Jelle.zijlstra@wur.nl