Wedstrijdje Google hits met twee bouwliften


Nieuwste sociale toepassingen van RFID bij PICNIC

AMSTERDAM, 20080923 -- Wedstrijdje Google hits met twee bouwliften? Een vliegende bal met een filmcamera, de leukste finishfoto of radiografisch racen voor de meeste vrienden? Op de crossmedia conferentie PICNIC (24, 25 en 26 september 2008 in de Westergasfabriek, Amsterdam) toont de culturele organisatie Mediamatic de sociale mogelijkheden van RFID en andere nieuwe technologieën. Alle bezoekers aan PICNIC 08 krijgen een speciale iktag met een RFID chip. Hiermee bedienen ze tien Social RFID Games die de interactie tussen bezoekers stimuleren.

De interactieve installaties werden de afgelopen 5 dagen bedacht en ontwikkeld tijdens een speciale Mediamatic workshop. Vanaf vrijdag 19 september werd door een groep van 30 ontwikkelaars, creatieven en hackers bijna 24 uur per dag doorgewerkt. En vanaf woensdagochtend 24 september zijn de installaties al te zien en te ervaren. De workshop is onderdeel van PICNIC Labs, een programma om nieuwe innovatieve producten en diensten te ontwikkelen.

De volgende Social RFID Games zijn tijdens PICNIC te zien, te ervaren en voor een deel ook via internet te volgen:
- ikWin, twee personen tonen hun iktag en hun populariteit op internet bepaald de hoogte van twee bouwliften
- Department of Information, Security and Privacy, wat weten we van je via internet?
- ikCam, maakt portret en groepfoto's en plaats ze direct op je profielpagina op www.picnicnetwork.org
- Mobiele Massage Bank, krijg met een nieuwe vriend een gratis massage, en win bonustijd van het publiek
- ikRun, sprintwedstrijd met finish foto en ieder uur de snelste congresganger.
- Vbird, een interactieve filmcamera die contact maakt en de herinneringen vastlegt op je profiel
- Breedrs, de iktag geeft spelers een digitaal wezentje met een eigen DNA. Wordt dit oorlog of liefde?
- Breathylizer, doe een blaastest en iedereen kan op internet zien hoeveel je al gedronken hebt...
- Duck Race, twee personen bedienen ieder een radiografisch karretje die met hulp van het publiek sneller rijdt


Ook de door Mediamatic Lab ontwikkelde Friend Drink Stations zijn er weer. Bezoekers die een nieuw contact maken in het sociale netwerk van PICNIC met bijna 11.000 leden, krijgen automatisch elkaars visitekaartje en een voucher waarmee ze alleen sámen een gratis drankje kunnen drinken.

Op donderdag 25 september 2008 geeft Mediamatic om 18.00 uur de presentatie 'Happy Hackers' met een uitleg over de resultaten van de workshop en een rondleiding langs de interactieve installaties. Zie www.mediamatic.net/page/51140





Ingezonden persbericht