Gemeente Hilversum

Rondkomen 2008: nadruk op eigen rol

publicatiedatum: vrijdag 22 augustus 2008

Zèlf bepalen of je recht hebt op een regeling of je eigen financiële administratie bijhouden. Dat vraagt wat van Hilversummers met een kleine beurs, maar ook van de gemeente. Op donderdag 25 september staat die eigen rol centraal tijdens `Rondkomen 2008' als Hilversummers met een minimum-inkomen, maatschappelijke organisaties en de gemeente praten over de sociale en financiële positie van de minima in Hilversum.

Wethouder Karin Walters (Sociale Zaken) zal tijdens `Rondkomen 2008' toelichten wat toezeggingen die in juni vorig jaar werden gedaan concreet hebben opgeleverd. Eén van de suggesties, het `Info-loket Rondkomen', is inmiddels een feit. Maar er is méér gebeurd. Tijdens de bijeenkomst krijgen de deelnemers ook tekst en uitleg bij een instrument, waarmee mensen met een kleine beurs thuis zèlf kunnen bepalen of ze recht hebben op een regeling. Sterker: een aantal van hen krijgt de mogelijkheid ter plekke met dit instrument te oefenen. En er is aandacht voor Humanitas Thuisadministratie, een project dat mensen in staat stelt zelfstandig hun administratie bij te houden.

Het college ziet het als haar morele plicht goed voor de inwoners van Hilversum te zorgen. Betere voorlichting over en toegankelijk van de bijzondere bijstand en schuldhulpverlening zijn daarbij belangrijke instrumenten (zie: `Een ander spoor', collegeprogramma 2006-2010, blz. 5).

De Rondkomen-bijeenkomsten dagen mensen met een kleine beurs uit om creatieve, aansprekende ideeën aan te dragen om de armoede en schulden in Hilversum te helpen verlichten. Dat gebeurt in samenwerking en dialoog met vertegenwoordigers van instellingen, verenigingen, kerken en de gemeente.

Rondkomen 2008, een vervolg op de Rondkomen-bijeenkomsten van juni vorig jaar, vindt plaats in het Raadhuis van Hilversum en duurt van 11.00 tot 16.00 uur (vanaf 10.45 uur: koffie of thee). Mensen met een kleine beurs die aan de bijeenkomst willen deelnemen, kunnen zich (gratis) aanmelden bij het Telefonisch Informatie Centrum (TIC) van Sociale Zaken: tel. 035 - 629 2700.