Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Lauwers College voorloper op ERK-benadering

De toenemende internationalisering brengt interessante ontwikkelingen in het vreemde-talenonderwijs met zich mee. Het stimuleert onder andere de vraag naar een goede taalbeheersing. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan instrumenten waarmee leerlingen op een eenduidige en transparante wijze kunnen laten zien welke taalvaardigheden ze beheersen en in welke mate. Het Lauwers College gaat hiermee voortvarend aan de slag.

Het Gemeenschappelijk Europees ReferentieKader (ERK) wordt vanaf augustus 2007 in Nederland als officieel instrument gehanteerd voor het leren, onderwijzen en beoordelen van taal. Vanaf 2010 zal het ERK gekoppeld zijn aan de examens voor het Havo en in 2011 voor het Vwo. Het Lauwers College heeft een project lopen waarbij het doel is om Havo 5 leerlingen perspectief te bieden op het gewenste taalniveau van de Hbo-opleiding van hun keuze. Het Lauwers College is een voorloper op dit gebied en zal vanaf dit cursusjaar al met deze ERK-benadering te werken.

Het Lauwers College werkt in het perspectiefproject samen met de Hanzehogeschool Groningen, opleiding International Business & Languages (IBL). Donderdag 25 september zullen er twee taaldocenten van de genoemde opleiding taaltaken introduceren en toelichten om de leerlingen een idee te geven wat er van hun taalvaardigheid wordt gevraagd voor deze opleiding.Vervolgens gaan de Havo 5-leerlingen onder begeleiding van IBL-studenten en docenten deze taaltaken in een Hbo-setting uitwerken. De beoordeling is volgens de ERK-omschrijvingen en op 16 oktober zullen de leerlingen dan het resultaat laten horen op de Hanzehogeschool Groningen.

Het Lauwers College start dit jaar met het vastleggen van een structurele ERK-benadering in het onderwijscurriculum. De nadruk ligt eerst op de vaardigheden Spreken en Gesprekken Voeren. De komende jaren wordt deze ontwikkeling doorgezet, waarbij een koppeling met een Taalportfolio erg voor de hand ligt.

---