Universiteit van Tilburg

Universiteit van Tilburg 24 september 2008

Effect van scholing op dagelijks functioneren kind beperkt

Hoe kinderen informatie verwerken is niet alleen een kwestie van scholing, maar vooral van de hoeveelheid informatie en vaardigheden die in hun omgeving over diverse generaties is verzameld. Dat stelt Symen Brouwers, die op 25 september promoveert aan de Universiteit van Tilburg.

Als we onze kinderen naar school sturen verwachten we dat zij hun kennis en vaardigheden zullen gaan gebruiken in allerlei dagelijkse situaties. Maar om dit goed te kunnen doen moeten kinderen zelf wel op het idee komen om al die informatie toe te passen. Symen Brouwers stelt dat het niet vanzelfsprekend is dat scholing een breed effect sorteert, omdat de omgeving van de kinderen op zoveel manieren van elkaar kan verschillen.

Hij onderzocht hoe het denken van kinderen zich ontwikkelt onder invloed van cultuur en scholing. Daarvoor deed hij onder meer onderzoek in de Indiase Kharwar gemeenschap. In deze gemeenschap gaan lang niet alle kinderen naar school en zitten kinderen van verschillende leeftijden in dezelfde klas. Brouwers keek wat de effecten van scholing en de dagelijkse omgeving zijn op de verstandelijke ontwikkeling van kinderen uit deze gemeenschap. Hij keek daarbij naar de manier waarop kinderen aangeboden informatie begrijpen, herkennen, en verwerken.

Brouwers laat zien dat vaardigheden als redeneren, onthouden, en verbaliseren voor een deel bepaald worden door de achtergrond van de ouders en of mensen binnen de gemeenschap zijn geschoold. Hij komt tot de conclusie dat kinderen al bepaalde structuren van denken bezitten en dat ze die van hun ouders hebben meekregen toen ze hen thuis of op het land hielpen. Scholing verbreedt weliswaar de manier waarop kinderen informatie toepassen, maar creëert geen nieuwe denkprocessen.

Onderwijzers zouden zich dan ook veel meer moeten concentreren op hoe ze hun leerlingen kunnen stimuleren hun vaardigheden toe te passen op taakjes buiten school, in plaats van het willen aanbrengen van nieuwe denkstructuren. Het is daarom wenselijk dat onderwijzers alerter zijn op de verschillen in psychologische structuren van hun leerlingen en een meer facilitaire rol spelen bij kennisoverdracht.

Symen A. Brouwers (1976) promoveert bij de het departement Ontwikkelingspsychologie, klinische en crossculturele psychologie van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Tilburg. Eerder studeerde hij daar Ontwikkelingspsychologie. Brouwers zal per 1 oktober in dienst treden bij de Universiteit van Gent als Assistant Professor.