Gemeente Lopik

Nieuws

College trots op uitslag kwaliteitsmeting

In de periode mei tot en met augustus 2008 heeft een gezamenlijke projectgroep van de provincie Utrecht en de gemeente Lopik een kwaliteitsmeting uitgevoerd. Dit is een onderzoek naar de kwaliteit van het gemeentelijk functioneren (het kunnen) enerzijds en de lokale ambities (het willen) anderzijds. De onderzoeksresultaten zijn in een kwaliteitsrapport vastgelegd. De gemeente Lopik scoort op alle onderdelen goed. Gedeputeerde mevrouw M.G. Dekker complimenteert de gemeente Lopik met de uitslag en vindt dat de gemeente trots mag zijn op de uitkomst. Voor de toekomst worden enkele aandachtspunten genoemd, waarvoor het college een verbeterstrategie heeft opgesteld. Op basis van dit voorstel kan de raad op 21 oktober 2008 tot verbeteringen besluiten.

Net zoals veel bedrijven regelmatig doen, heeft ook de gemeente Lopik haar ei-gen functioneren doorgelicht. Hiervoor is de door de provincie Utrecht ontwikkelde kwaliteitsmeting gebruikt. De methode is in opdracht van de gemeente Lopik als coproductie van gemeente en provincie uitgevoerd. Hiervoor werd een projectteam samengesteld, waaraan zowel mensen van de gemeente als provincie deelnamen. Diverse gemeenten in de provincie passen deze methode inmiddels toe. Hierdoor is het mogelijk de resultaten met elkaar in regionaal verband te bespreken.

Het doel van de kwaliteitsmeting was inzicht te krijgen in het gemeentelijk functioneren en uitzicht te krijgen op versterking hiervan. Het resultaat van de kwaliteitsmeting is het vertrekpunt voor een gesprek met de provincie over het eigen functioneren en over de beste strategie om dit functioneren te versterken. Het gaat erom een evenwicht te vinden tussen het kunnen (de kwaliteit van het functioneren van de gemeente) en het willen (de lokale ambities).

Trots op uitkomst onderzoek

De gemeente is beoordeeld op de vier rollen die zij heeft:


1. de gemeente als bestuur (relatie tussen inwoners en bestuur);


2. de gemeente als publieke dienstverlening (vraag- en klantgericht werken);


3. de gemeente als onderdeel van het bestuurlijk bestel (samenwerking met andere partners);


4. de gemeente als vernieuwende organisatie (innovatie en veranderingsgezindheid).

De gemeente Lopik scoort op alle onderdelen goed. Voor de toekomst, waarin wordt verwacht dat meer en meer taken van de rijksoverheid naar de gemeente worden overgeheveld, zijn er enkele aandachtspunten.

De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een kwaliteitsrapport, dat het college medio september 2008 met gedeputeerde mevrouw M.G. Dekker heeft besproken. Zij complimenteerde de gemeente Lopik met de uitslag en vindt dat de gemeente Lopik trots mag zijn op de uitkomst van het onderzoek.

Het volledige kwaliteitsrapport is te downloaden van de gemeentelijke website www.lopik.nl.

Gemeenteraad besluit over verbeterstrategie

Gezien de aandachtspunten die in het kwaliteitsrapport worden genoemd, heeft het college een voorstel voor een verbeterstrategie opgesteld, waarbij de nadruk ligt op vier punten:


· het versterken van de strategische beleidscapaciteit;


· het ontwikkelen van een visie op samenwerkingsverbanden;


· een werkbare invulling geven van het dualisme (rolverdeling college-raad);


· het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners. Dit voorstel wordt behandeld in de raadscommissievergadering van 7 oktober 2008, waarna besluitvorming in de raadsvergadering van 21 oktober 2008 zal plaatsvinden.

* Kwaliteitsmeting gemeente Lopik aug 2008.pdf