Mbo'ers beter voorbereiden op de praktijk

25/09/2008 14:28

ECABO

Amersfoort, 25 september 2008

Onderzoek kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven

Mbo'ers moeten beter voorbereid worden op de praktijk; ze kunnen zich nu onvoldoende verdiepen in het bedrijf waar ze stage gaan lopen. Dat vindt 60% van de ruim vierduizend ondervraagde stagebedrijven in een onderzoek van de kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven Calibris, ECABO en Kenteq. Daarnaast vindt de helft van de ondervraagden dat het schort aan kennis en vaardigheden die de leerlingen voor hun stage op school geleerd hebben. Vaktijdschrift Praktijk publiceert het onderzoek in zijn septembernummer. De drie kenniscentra geven het blad sinds kort samen uit en overhandigden in Den Haag het eerste, vernieuwde nummer aan staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt.

Uit het onderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO, blijkt dat leerlingen op school beter voorbereid moeten worden op hun stageperiode. De scholen moeten aandacht besteden aan de arbeidsethos, hoe je je moet gedragen in een bedrijf. Ook kan de school leerlingen stimuleren om van tevoren meer met hun stage bezig te zijn. Ze kunnen dan ook een betere keus maken voor een stagebedrijf dat bij ze past. "De school moet een stageperiode voorbereiden en niet de stagiair naar een bedrijf laten komen en dan maar zien hoe het loopt. Duidelijke opdrachten en doelen zouden het voor de stagiair veel prettiger maken", aldus een praktijkopleider van een van de ondervraagde bedrijven. En: "Zorg dat leerlingen zich eerst verdiepen in het stagebedrijf, wat ze er willen leren en wat zij komen brengen. Laat ze solliciteren en bereid ze hierop voor".

Kennisniveau

Verder blijkt dat het kennisniveau iets beter beoordeeld wordt dan de vaardigheden. De meer ervaren praktijkopleiders zijn vaker van mening dan hun minder ervaren collega's dat het kennisniveau en de vaardigheden niet voldoende zijn. "De stagiair heeft moeite met de omschakeling van het schoolse leren naar het leren in de praktijk. In het begin vergt het extra inspanning om op de juiste manier hierbij aan te sluiten", aldus een van de geïnterviewden. En een andere praktijkopleider stelt als knelpunt: "Het juist inschatten van de beginsituatie, we zijn geneigd de beginsituatie bijna altijd te hoog in te schatten".

Leegte

De praktijkopleiders zijn wel positief over de motivatie van scholieren op de werkplek. Maar liefst 87% vindt dat mbo'ers gemotiveerd en leergierig zijn. Volgens driekwart van de ondervraagden weten stagiairs de juiste werkhouding snel te vinden en kan het vertrek van een stagiair voor werkgevers als een gemis worden ervaren. Zo merkte een van de ondervraagden op dat het vertrek van een stagiair "toch echt een leegte achterliet". Werken en leren in de praktijk maakt leerlingen zelfstandiger, stabieler, vaardiger, gedisciplineerder, gedrevener en nog veel meer, stellen de praktijkopleiders.

Vaktijdschrift Praktijk

Het onderzoek verschijnt in het septembernummer van Praktijk. Kenniscentrum ECABO startte dit blad drie jaar geleden. Vervolgens haakten de kenniscentra Kenteq en Calibris aan. Met Praktijk ondersteunen deze kenniscentra ruim 86.000 praktijkopleiders met voorbeelden, praktische informatie en tips over leren in de praktijk. Het eerste gezamenlijke nummer was aanleiding voor dit grootscheepse onderzoek onder praktijkopleiders.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.








Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven