DAF Trucks

DAF Trucks op IAA Hannover 2008:
'Evolutie gaat altijd door'


* 2.500 m2-grote stand op prominente plaats in Hal 17 'Preview' CF- en XF105-vernieuwingen 2009:
- Nieuw interieurdesign
- Verder geoptimaliseerde aandrijflijn met nieuwe handgeschakelde 12- versnellingsbak, nieuwe intarder en nieuwe achterasreducties - Adaptive Cruise Control en Forward Collision Warning
* Jubileummodel XF105 80th Anniversary

* Ultra-schone EEV-dieselmotoren voor alle modelseries
* Start productie LF Hybridetruck gepland voor 2009
* DAF Telematics voor optimalisatie vlootbeheer
* Primeur: DAF Night Lock voor bescherming tegen inbraak en overvallen
* Centrale positie voor DAF's 'Total Care'-strategie.

Op de IAA 2008, die van 25 september tot en met 2 oktober in Hannover gehouden wordt, geeft DAF alvast een vooruitblik op de vernieuwingen binnen de populaire CF- en XF105-serie die in juni 2009 in productie gaan. Beide modelseries krijgen een nieuw interieurdesign, een verder geoptimaliseerde aandrijflijn en - als optie - Adaptive Cruise Control en Forward Collision Warning. DAF besteedt op haar stand natuurlijk aandacht aan het milieu. Als eerste truckproducent levert DAF al haar modellen in 'EEV'-uitvoeringen (Enhanced Environmentally-friendly Vehicles) die nog eens 50% minder roetdeeltjes uitstoten dan de Euro 5-norm van 2009 vereist. Bovendien toont DAF op de IAA 2008 de LF Hybridetruck, die naar verwachting volgend jaar in productie gaat, en een jubileummodel van haar topmodel, de XF105 80th Anniversary.

DAF heeft haar stand traditiegetrouw in Hal 17 van de Hannover Messe. De stand heeft een oppervlakte van bijna 2.500 m2. DAF toont er het complete productengamma: de LF voor distributietransport, de CF voor een breed scala aan toepassingen en de XF105, 'International Truck of the Year 2007' voor het lange-afstands-vervoer.

Vooruitblik CF en XF105 vernieuwingen 2009
Omdat veel vervoerders de vervanging van hun wagenpark op langere termijn plannen, geeft DAF op de IAA 2008 alvast een vooruitblik op de vernieuwingen die binnen de populaire CF- en XF105-serie vanaf juni 2009 worden doorgevoerd. Het motto: 'Evolutie gaat altijd door'.

Meest in het oog springend, is de vernieuwing van het interieurdesign, dat door toepassing van nieuwe materialen en kleuren nog fraaier is. Door te kiezen voor kleuren als 'pastel-geel' (wand- en hemelbekleding, matrassen, gordijnen) en 'roast black' en 'dark camel' (dashboard, portierpanelen en stoelen) krijgt het veelgeprezen interieur van zowel de CF- als de XF105-serie nog meer cachet en wordt de toonaangevende interieurruimte extra onderstreept. Bij de XF105 Super Space Cab wordt het dashboard in een exclusieve 'two-tone'-kleurstelling uitgevoerd met een donkere kleur voor het bovenste en een lichtere tint voor het onderste gedeelte. Alle CF- en XF105-modellen krijgen nieuwe stoelen met een luxueuze 'embossed' bekleding met het DAF-logo in reliëf in de hoofdsteun.

Niet alleen voor de chauffeur, ook voor de vervoerder worden de CF en XF105 nóg aantrekkelijker. De aandrijflijn - met de krachtige en efficiënte 9,2 liter PACCAR PR-motoren voor de CF75 en de 12,9 liter PACCAR MX-motoren voor de CF85 en XF105 - is verder geoptimaliseerd. Verdere motor-interne optimalisaties zorgen voor een nog gunstiger brandstofverbruik, samen met een verder geoptimaliseerde aandrijflijn. Nieuw is allereerst een handgeschakelde 12-versnellingsbak (ZF Ecosplit), voor nog meer schakelcomfort en efficiency. De nieuwe transmissie, die standaard gemonteerd wordt, is bovendien tot 30 kilogram lichter dan de huidige transmissie met 16 versnellingen. Verder wordt een nieuwe intarder leverbaar, die nog compacter is en nog alerter reageert. Om de aandrijflijn nog beter af te kunnen stemmen op specifieke inzet en rijomstandigheden wordt het aanbod aan achteras-reducties verder uitgebreid. Naast een snelste reductie van 2,53:1 wordt ook een reductie van 2,80:1 aan de reeks toegevoegd.

Adaptive Cruise Control en Forward Collision Warning Vanaf juni 2009 worden de CF- en XF105-serie tegen meerprijs leverbaar met Adaptive Cruise Control en Forward Collision Warning.

Adaptive Cruise Control zorgt ervoor dat de truck automatisch de ingestelde afstand tot de voorganger behoudt. Dat betekent extra comfort voor de chauffeur. Wanneer de afstand tot de voorganger kleiner wordt, zal het systeem de truck laten afremmen door - afhankelijk van de benodigde vertraging - achtereenvolgens de brandstoftoevoer, motorrem, intarder of remmen aan te sturen. Er wordt een visueel signaal gegeven wanneer de chauffeur moet bijremmen om de maximale vertraging te bereiken. Adaptive Cruise Control wordt geleverd in combinatie met Forward Collision Warning. Dat waarschuwt de chauffeur dat hij moet ingrijpen om een aanrijding te voorkomen. Voor beide systemen wordt onder andere gebruikgemaakt van een radarsensor die achter de grille van de voertuigen is aangebracht.

Zorg voor het milieu vanzelfsprekend
Op de IAA 2008 blijkt overduidelijk dat milieuzorg bij DAF vanzelfsprekend is. Als een van de eerste truckfabrikanten levert de onderneming al sinds 2006 een compleet programma trucks met Euro 5-emissiewaarden, die pas in 2009 wettelijk van kracht worden. De Euro 5-motoren stoten - ten opzichte van de Euro 1-norm van zo'n 15 jaar geleden - zo'n 75% minder stikstofoxiden en ongeveer 94% minder vaste deeltjes uit. Door toepassing van DAF SCR Technologie in combinatie met intelligente hoge-druk-inspuitsystemen bereiken de door DAF ontwikkelde en geproduceerde PACCAR-motoren de lage Euro 5 emissiewaarden zonder roetfilter.

EEV-motoren voor LF, CF en XF105
Door toepassing van een passief roetfilter kan een verdere reductie van de uitstoot van vaste deeltjes van 50% gerealiseerd worden. Daarmee wordt zelfs aan de EEV-norm voldaan, waarvan tot voor kort werd aangenomen dat deze alleen met gasmotoren bereikt kon worden. Nadat DAF vorig jaar al gestart is met de levering van 9,2 liter PACCAR PR EEV-motoren voor toepassing in het openbaar vervoer, zijn deze inmiddels ook beschikbaar voor de DAF CF75 distributievoertuigen (vermogens van 250 tot 360 pk). Daarnaast zijn ook EEV-versies van de 12,9 liter PACCAR MX-motor (vermogens van 360 tot 510 pk) leverbaar voor de DAF CF85 en XF105, eveneens uitgerust met een passief roetfilter. Speciaal voor de binnenstedelijke distributie is de 160 pk versie van de LF beschikbaar in EEV-uitvoering. Daarbij worden de lage EEV-emissiewaarden zelfs gerealiseerd zonder toepassing van een roetfilter.

LF Hybridetruck in 2009 in productie
De ontwikkeling van de LF Hybridetruck is met de start van de zogeheten 'veldtest' in januari 2008, de laatste fase van het ontwikkelingsproces ingegaan. Daarbij is een aantal voertuigen ingezet bij klanten in Groot-Brittannië en op het Continent.

De trucks maken gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij ze worden aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide. De voertuigen zijn uitgerust met de 4,5 liter PACCAR FR (EEV) dieselmotor met een maximum vermogen van 118 kW/160 pk, gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak (Autoshift). Tussen de koppeling en de versnellingsbak is een elektromotor aangebracht, die voor de aandrijving kan zorgen, maar tevens als generator dient. Energie die bij het vertragen vrijkomt, wordt opgeslagen in de lithium-ion-batterijen en weer gebruikt bij het aandrijven. De DAF Hybride Technologie kan - uiteraard afhankelijk van de specifieke inzet - in distributietoepassingen tot een significante reductie van brandstofverbruik en emissies leiden. DAF zal de LF Hybride naar verwachting in 2009 in productie nemen.

DAF Telematics
DAF besteedt op de IAA 2008 op haar stand nadrukkelijk aandacht aan het DAF Telematics System, een datacommunicatiesysteem dat de vervoerder in staat stelt zijn vlootbeheer en bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Met het systeem - dat sinds juli al in zes landen in Europa geleverd wordt - is boodschap-verkeer tussen truck en thuisbasis mogelijk. Bovendien heeft het een navigatiefunctie en kan de thuisbasis exact zien waar het voertuig zich bevindt. Het DAF Telematics System onderscheidt zich door een zeer hoog bedieningsgemak voor zowel de thuisbasis als de chauffeur. Voor toegang tot de informatie heeft de vervoerder slechts een internettoegang nodig. Het full color bedieningspaneel in de truck is fraai in het dashboard geïntegreerd en telt niet meer dan zes menuknoppen. Met een paar keer drukken is de chauffeur bij de functionaliteit die hij wenst.

XF105 80th Anniversary
Om te vieren dat het 80 jaar geleden is dat Hub van Doorne de basis legde voor de huidige onderneming, toont DAF op de IAA 2008 een bijzondere jubileum-uitvoering van haar topmodel XF105. Deze XF105 80th Anniversary valt op door z'n glanzend zwarte exterieurkleur met zilveren accenten en z'n meer dan complete uitrusting. Hij is in een gelimiteerde oplage beschikbaar.

Primeur: DAF Night Lock
Om chauffeurs te beschermen tegen inbraak en beroving in de cabine, introduceert DAF als eerste truckproducent een nachtslot voor de portieren. Dat kan gemakkelijk en snel op elke DAF XF105 worden gemonteerd. Bij de ontwikkeling van het DAF Night Lock stond naast de hoogst mogelijke sterkte en een eenvoudige montage, ook een optimaal bedieningsgemak centraal. Om er zeker van te zijn dat een chauffeur ook in noodsituaties de cabine snel kan verlaten, is een druk op de rode knop voldoende om het slot onmiddellijk te ontgrendelen. Wanneer het DAF Night Lock vergrendeld is, is het zelfs met een koevoet onmogelijk het portier van de truck te openen.

Diensten rond het product centraal
Om het belang te onderstrepen dat DAF en de DAF-dealers (circa 1.000 verkoop- en servicedealers in Europa) hechten aan een uitstekende service achter de toonaangevende producten, krijgen diensten als PACCAR Financial (nu ook in Polen vertegenwoordigd), PACCAR Parts en TRP een prominente plaats op de DAF-stand, evenals DAF's International Truckservice (ITS), MultiSupport Reparatie & Onderhoudscontracten en het nieuwe DAF Connect systeem. Dat is een compleet managementsysteem om het onderhoud van het wagenpark en de efficiency van de werkplaats bij zelfreparerende bedrijven te optimaliseren. De DAF-dealers hanteren de 'one stop shopping'-formule: alle diensten en services onder één dak, zodat de klant zich kan concentreren op z'n 'core-business'.

PacLease
Met de overname van TCH heeft PacLease in 2007 z'n entree gemaakt op de Duitse verhuurmarkt. PacLease - evenals DAF een PACCAR-onderneming - onderscheidt zich door het grote en gevarieerde voertuigaanbod, de uitgebreide mogelijkheden tot huur 'op maat' op korte en lange termijn en de concurrerende tarieven. PacLease is in Duitsland op 12 locaties vertegenwoordigd en beschikt over een vloot van bijna 4.000 voertuigen. Op de IAA presenteert PacLease zich op stand F31 op het buitenterrein. Daar toont PacLease onder andere een aantal voertuigen die nieuw in de vloot zijn opgenomen, waaronder CF- en XF105 bakwagens met containerafzetsysteem en een XF105 6x4 trekker. Daarmee onderstreept PacLease voor elke toepassing een voertuig op maat te leveren.

DAF Components
DAF Components is de snelst groeiende onafhankelijke producent van bus- en touringcar-motoren in Europa en werd eerder dit jaar tijdens Bus World Asia in Sjanghai uitgeroepen tot 'Best Coach Engine Producer of the Year' en 'Best Bus Engine Producer of the Year'. DAF Components ontving de onderscheidingen vanwege de toonaangevende betrouwbaarheid en duurzaamheid en het gunstige verbruik van de 9,2 liter PACCAR PR- en 12,9 liter PACCAR MX-motoren.

De stand van DAF is op de IAA Hannover traditiegetrouw te vinden in Hal 17 (standnummer 01.002), waar op een oppervlakte van zo'n 2.500 m2 de volgende voertuigen tentoongesteld worden:

LF-serie:
FA 45.160 EEV Hybridetruck
FA 45.160 EEV 4x2 bakwagen met Meiller kipper-opbouw FA 55.250 4x2 bakwagen met slaapcabine

CF-serie:
FA 75.310 4x2 bakwagen met VDL container haakarmsysteem FAN 75.310 EEV 6x2 bakwagen met gestuurde naloopas FT 85.460 4x2 trekker met Space Cab en geïntegreerde Skylights FAD 85.460 EEV 8x4 bakwagen met Meiller kipper-opbouw

XF-serie:
FT 105.510 4x2 trekker met Super Space Cab
FT 105.510 80th Anniversary
FAR 105.460 EEV 6x2 bakwagen voor BDF-toepassing
FTT 105.510 6x4 trekker met Super Space Cab

DAF Trucks N.V. - een dochteronderneming van het Amerikaanse PACCAR Inc - een van de grootste producenten van trucks in de wereld - is een toonaangevende producent van lichte, middelzware en zware trucks met in Europa*) een marktaandeel van zo'n 14% in de klasse boven 15 ton. De onderneming leverde het afgelopen jaar in totaal bijna 61.000 vrachtauto's af op markten binnen en buiten Europa. Daarnaast is DAF toonaangevend op het gebied van de diensten áchter het product: Multi Support Reparatie- en Onderhoudscontracten, financiële diensten van PACCAR Financial en een eersteklas onderdelen-voorziening. Bovendien ontwikkelt en produceert DAF componenten als assen en motoren voor met name bus- en touringcar-producenten over de gehele wereld. DAF Trucks N.V. heeft fabrieken in Eindhoven (Nederland) en in Westerlo (België) en meer dan 1.000 dealers en servicepunten in Europa.

Hannover, 23/24 september 2008