Ingezonden persbericht


Rendement Nederlandse transportondernemers op historisch dieptepunt

Den Haag, 25 september 2008. Afgelopen woensdag 25 september heeft Koninklijk Nederlands Vervoer tijdens haar jaarvergadering van de Goederenvervoerders, haar zorgen geuit over de ernstig verslechterde positie van de transportsector afgelopen jaar. Met name het grensoverschrijdend vervoer heeft flink moeten inleveren.

KNV voorzitter Willem Heeren stelde in zijn jaarrede dat de rendementen in het beroepsvervoer op een dieptepunt zijn beland.
Uit de meest recente cijfers van onderzoeksbureau NEA blijkt nu dat reeds in 2007 de concurrentiepositie van de internationaal vervoer onder druk stond met een gemiddeld rendement van -1,2 %. In de eerste helft van 2008 daalde dit rendement tot -4%. Nog nooit is het rendement op internationaal goederenvervoer zo laag geweest. Het rendement van binnenlands vervoer, dat in 2007 nog 1,2% bedroeg, daalde in de eerste helft van 2008 naar -0,7%. De cijfers wijzen op een historisch dieptepunt.

Volgens Heeren heeft de transportsector veel last van de zware concurrentie uit het buitenland, de regeldruk en de hoge lasten in ons land. We zien bovendien een sterke toename in nationale en internationale milieuregelgeving. Onze ondernemers kunnen deze ontwikkeling echter ook benutten om een concurrentievoordeel te creëren. Nederland beschikt namelijk zowel over de kennis als de financiële middelen om flink te innoveren en te verduurzamen.

Enkele sprekers benadrukten bovendien het belang van het optimaal benutten van zowel weg, spoor als de binnenvaart om de Nederlandse concurrentiepositie te versterken. De sleutel ligt bij `multimodaliteit'. Hier heeft de overheid een belangrijke investerende rol in. In landen om ons heen heeft men dit signaal al opgepikt, maar in Nederland moet dit besef nog komen.