PERSBERICHT
Amsterdam, 25 september 2008

Behoud consumentenvertrouwen is essentieel voor verdere groei interneteconomie naar 436 miljard euro in 2012

Europese digitale economie kan jaarlijks 18% groeien tot 2012 / Marktvolume kan toenemen tot 436 miljard euro / Consumentenvertrouwen in de veiligheid van digitale markten is belangrijkste voorwaarde voor continuïteit groei

Brussel , 25 september 2008. De Europese digitale economie zal naar verwachting jaarlijks 18 procent groeien naar 436 miljard euro in 2012, mits de leveranciers van content, adverteerders, e-commerce bedrijven en toegangsproviders maatregelen nemen om het vertrouwen van de consument te behouden. Dit is de uitkomst van een nieuw onderzoek dat vandaag is gepubliceerd door internationaal management-consultingbureau Booz & Company. Tot dusver was de groei in deze sector vooral het gevolg van een stijgend aantal gebruikers, de invoering van nieuwe infrastructuur of technische innovaties. Volgens Booz & Company gaat dit nu veranderen: in de volgende fase zal het accent steeds meer verschuiven van internettoegangsdiensten en de verkoop van breedband naar meer geavanceerde diensten, e-commerce, content en advertenties. Daardoor zal de omzetgroei in de toekomst eerder afhangen van de mate waarin nieuwe diensten ingang vinden bij gebruikers en hun onlinebestedingen, dan van de de lancering van nieuwe technologieën. Het grillige gedrag van consumenten in de digitale wereld zal de sector ­ en zeker netwerkoperators ­ voor een aantal grote uitdagingen stellen.

Dit zijn de belangrijkste bevindingen van het Booz & Co onderzoek "Digital Confidence ­ Securing the Next Wave of Digital Growth" dat is uitgevoerd in opdracht van Liberty Global, de grootste internationale kabeloperator, en moederbedrijf van UPC Broadband en Telenet. De studie is in Brussel gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van belangrijke spelers in de kabelsector en hoge ambtenaren van de Europese Commissie. De studie wordt ook aan Viviane Reding, de Eurocommissaris voor Informatiemaatschappij en media gepresenteerd.

De vier pijlers van `digitaal vertrouwen'
Met de steeds verdere groei van digitale dienstverlening zijn er bij de consument vragen gerezen over de veiligheid van de digitale wereld. En terecht: virusaanvallen, piraterij of fraude met internetbankieren leiden vaak tot forse economische schade. Om die reden moet het zogenaamde "digitale vertrouwen" absoluut behouden blijven en zo mogelijk worden versterkt, zo meldt het onderzoek. Uit de analyse van een groot aantal concrete succesverhalen en mislukkingen, een diepteanalyse van consumentenenquêtes en gesprekken met meer dan 50 experts uit diverse Europese landen en de V.S. blijkt digitaal vertrouwen op vier essentiele pijlers te berusten:

PERS & EXTERNE RELATIES

LENBACHPLATZ 3 · 80333 MÜNCHEN · TEL +49 (0)89-545 25-0 (toestel -529) · FAX +49 (0)89-545 25-602


· Voldoende netwerkintegriteit en `Quality-of-service' om de technologische platformen voor consumenten en bedrijven te beveiligen en connectiviteit te garanderen

· Bescherming van privacy en persoonsgegevens, ter voorkoming van ongeoorloofde toegang tot de elektronische gegevens van consumenten;
· Bescherming van minderjarigen tegen ongewenste content en exploitatie;
· Voorkoming van piraterij en diefstal van content waarop auteursrechten rusten.

"Negatieve berichten over recente privacyschendingen door telecombedrijven of over minderjarigen die in forums en community's worden lastiggevallen en uitgescholden, kunnen het huidige internetenthousiasme van de consument snel temperen ­ en dat heeft meteen zijn weerslag op de groei in deze sector," zegt Thomas Künstner, Vice-President bij Booz & Company. Digitale media- aanbieders en telecombedrijven in Europa zouden een bedrag van circa 124 miljard euro aan online-advertenties, betaalde content en e-commerce kunnen mislopen als ze digitaal vertrouwen niet tot een strategisch onderdeel van hun activiteiten maken. Volgens het onderzoek van Booz & Company kan bij een succesvolle implementatie van een digitaal-vertrouwensstrategie zelfs een extra verkoopvolume van 11%, ofwel 46 miljard euro, worden gerealiseerd. "Als dit niet goed lukt, kan de sector maar liefst 18%, ofwel 78 van de 436 miljard euro in het uitgangsscenario, mislopen. Dit indrukwekkende verschil is wat er op het spel staat voor infrastructuur- en serviceproviders," aldus Künstner.

De belanghebbenden moeten veel meer doen dan alleen de wet naleven. Künstner stelt: "Beleid en praktijken die het vertrouwen van consumenten en aanbieders versterken, worden voor bedrijven steeds belangrijker om zich te onderscheiden in de felle concurrentiestrijd. Consumenten, en zeker mensen die in het digitale tijdperk zijn geboren, worden steeds kritischer, zijn assertiever en passen hun koopgedrag en eetpatroon aan om politieke of publicitaire actie te voeren. Uit een aantal succesverhalen blijkt met welke strategieën vertrouwen kan worden opgebouwd." Bij nadere analyse van deze cases komen vier praktijken naar voren die bijdragen aan een betere acceptatie door de consument:
1. Consumenten accepteren praktijken die duidelijk zijn en niet opdringerig ­ netwerkoperators, content- en platformproviders moeten dergelijke communicatie stimuleren in samenwerking met de regelgever.
2. Consumenten vinden het belangrijk dat netwerkoperators en serviceproviders hun digitale gegevens goed beheren en beveiligen ­ duidelijke verklaringen en een sluitend wettelijk kader hebben daarbij de hoogste prioriteit.

3. Consumenten willen zelf bepalen hoe ze omgaan met de risico's waaraan ze blootstaan ­ ze zoeken zelf de juiste hulpmiddelen, schakelen mechanismen in of uit en zoeken informatie.
4. Consumenten accepteren maatregelen om een bepaalde `quality-of- service' te garanderen ­ als het netwerkverkeer daartoe actief moet worden beheerd, staan ze daar niet afwijzend tegenover, mits de leveringsvoorwaarden duidelijk zijn.

Voor succes moeten bedrijven dus meer doen dan alleen de bestaande wetten naleven; alleen door aan de basisvoorwaarden voor digitaal vertrouwen te PERS & EXTERNE RELATIES

LENBACHPLATZ 3 · 80333 MÜNCHEN · TEL +49 (0)89-545 25-0 (toestel 529) · FAX +49 (0)89-545 25-602

voldoen, blijven ze de ontwikkelingen voor. Dit vereist een holistische benadering. Alle partijen ­ netwerkoperators, content- en serviceproviders of aanbieders van e-commerce ­ moeten hun krachten bundelen, ook met de regelgevers, om de grote veranderingen in de markt te kunnen bijhouden. De betrokken organisaties moeten structureel beleid en praktijken voor digitaal vertrouwen invoeren in de vorm van interne protocollen en bestuurlijke structuren. Deze kunnen als richtlijn dienen voor de ontwikkeling van producten en diensten, de keuze en inzet van netwerktechnologieën en beveiligingsoplossingen, en voor de communicatie met de consument en andere partijen (branchegenoten, contenteigenaars, regelgevers). Om de groei op de lange termijn te kunnen waarborgen moeten digitaal vertrouwen en veiligheid voor gebruikers een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie worden. Künstner concludeert: "Het behoud van digitaal vertrouwen hoeft niet veel te kosten ­ qua investeringen ­ maar vraagt wel leiderschap van het management. Er is veel te verliezen als men hier niet in slaagt."

Over Booz & Company
Booz & Company is een toonaangevend managementconsultingbureau dat adviezen geeft aan de meest gerenommeerde bedrijven ter wereld, ministeries, en organisaties. Het bureau werd in 1914 opgericht door Edwin Booz, de grondlegger van de managementconsulting. Tegenwoordig werken er 3300 mensen in 57 vestigingen wereldwijd. Booz biedt inzicht in de toekomst en kennis, hoogwaardige functionele expertise en praktische instrumenten om meer slagvaardigheid en efficiency te ontwikkelen. Het bedrijf werkt nauw met de klanten samen aan een beslissende voorsprong. Het managementmagazine strategy+business is te vinden op www.strategy-business.com. Bezoek www.booz.com voor meer informatie over Booz & Company.

Nadere inlichtingen zijn te verkrijgen bij:
Robert Ardelt
Manager marketing & communicatie
Tel. +49 (0)89 / 54 52 5 529 of +49 (0)170 / 22 38 529 Fax: +49 (0)89 / 54 52 5 602
Email: Robert.ardelt@booz.com
Internet: www.booz.com/de

PERS & EXTERNE RELATIES

LENBACHPLATZ 3 · 80333 MÜNCHEN · TEL +49 (0)89-545 25-0 (toestel 529) · FAX +49 (0)89-545 25-602


---- --