Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


BTTB: BRUSSELSE NOORD-ZUIDVERBINDING - investeer in groei

Infrabel wil het debat rond de Noord-Zuidverbinding in Brussel opstarten. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) vindt dat een goede zaak. Als de trein de ruggengraat van het openbaar moet blijven, zijn zware investeringen in de infrastructuur onvermijdelijk.

Veel reizigers ondervinden het dagelijks aan den lijve: de Brusselse Noord-Zuidverbinding is oververzadigd. Om de reizigersgroei op te vangen kan de NMBS meer dubbeldekstreinen inschakelen. De groeimarge is echter beperkt tot enkele drukke verbindingen die momenteel nog niet met dubbeldekkers rijden. Daarom kan de BTTB zich vinden in de plannen voor bijkomende sporen.

In een aantal gevallen kan de NMBS-groep de reizigers wel langs alternatieve routes sturen. Wie bijvoorbeeld van Leuven naar Gent reist, kan evengoed via Mechelen rijden. Het westelijk ringspoor met de stations Brussel-West en Simonis wordt momenteel helemaal niet gebruikt. In het aanbod van de NMBS ontbreken treinen die alle grote bedrijvenzones ten noorden van Brussel en de regio Zaventem aandoen. Hier is op korte termijn zeker groei mogelijk.

Investeringen in openbaar vervoer moeten een afspiegeling zijn van reizigerswensen. De reizigersvereniging vraagt dat alle opties worden onderzocht, bijvoorbeeld ook een tunnel tussen Brussel-Zuid en Brussel-Schuman. De tewerkstelling in Brussel gaat steeds meer naar de bedrijventerreinen aan de rand van de stad. Met investeringen die alleen Brussel-Centraal ten goede komen zijn deze reizigers niet geholpen.

Reageren is mogelijk via ons forum.

Zie ook het dossier in Mondig Mobiel 83.