Endemol Entertainment

Maarsbergen
Vliegende start voor Eredivisie Live
Meer dan 200.000 abonnees na drie weken uitzending De introductie van het digitale voetbalkanaal Eredivisie Live is succesvol geweest. Eredivisie CV (ECV) en Endemol, de partijen achter het nieuwe initiatief, komen tot dit oordeel op basis van de kwaliteit van het programma-aanbod, de landelijke dekking en de grote belangstelling onder voetballiefhebbers. Nog geen maand na de lancering op 29 augustus is de grens van 200.000 abonnees gepasseerd. Dit aantal overtreft de verwachtingen van het eigen kanaal van de Eredivisieclubs.

Volgens ECV-directeur Alex Tielbeke zijn de positieve resultaten mede te danken aan de keuze om het kanaal beschikbaar te stellen via alle aanbieders van digitale televisie, internet en mobiel internet. "We wilden dat de kijker de live wedstrijden gewoon bij de bestaande distributiepartij kon bekijken. Dat was vanaf het begin één van de belangrijkste argumenten om de exploitatie in eigen hand te houden. De Eredivisie is een prachtige competitie: die moet voor iedereen bereikbaar zijn. Van de clubs, voor de fans."

Tielbeke wijst voorts op de inhoudelijke prestaties: "Dit is een beloning voor de makers van het kanaal en de betrokkenen bij de ECV en de clubs. Eredivisie Live is in korte tijd uitgegroeid tot een herkenbaar en aantrekkelijk voetbalkanaal. Geconcentreerd op de live wedstrijden in het weekend en op andere dagen alles over de Eredivisie; met aandacht voor het verbond tussen supporters en clubs."

Volgens Paul Römer, Algemeen Directeur van Endemol Nederland, is de vliegende start van het kanaal ook een effect van de digitalisering van de media: "Op dit moment is meer dan de helft van de huishoudens in Nederland gedigitaliseerd en de andere helft zal snel volgen. Daarbij zien we dat behalve het bereik nu ook het gebruik snel groeit. Die optelsom werkt in ons voordeel en geeft aanleiding tot optimisme over de toekomstkansen van Eredivisie Live."

"Dat we in minder dan een maand tijd al meer dan 200.000 abonnees hebben, is een prachtige aanmoediging om te blijven investeren in het aanbod van het kanaal", vervolgt Römer. "Want de belangrijkste voorwaarde voor succes is de kwaliteit waarmee we de wedstrijden in beeld brengen en de omringende programma's invullen; en uiteraard ook de kwaliteit en het talent van de mensen die daarvoor zorgen."

Eredivisie Live is het resultaat van de beslissing van de Eredivisieclubs om voor de exploitatie van de live wedstrijden een eigen kanaal op te zetten (nadat voor het pakket samenvattingen en radio al akkoord werd bereikt met de NOS). De clubs zijn daarvoor een samenwerking aangegaan met Endemol, dat als minderheidsaandeelhouder tot het initiatief toetrad.

Eredivisie Live is 7 dagen per week te zien. Behalve de live wedstrijden brengt het kanaal een afwisselende programmering met ondermeer aandacht voor de couleur locale van de clubs. Voor de studiopresentatie, het wedstrijdcommentaar, de verslaggeving en de analyses heeft Eredivisie Live de volgende namen vastgelegd: Gary Lineker, Theo Reitsma, Humberto Tan, Jan Joost van Gangelen, Leo Driessen, Jan van Halst, Pierre van Hooijdonk, Mario Been, Barbara Barend, Ron de Rijk, Mark van Rijswijk en Michiel Teeling. Ook achter de schermen heeft het kanaal zich verzekerd van vooraanstaande specialisten, waaronder de van Studio Sport bekende regisseur Martijn Lindenberg: een autoriteit op het gebied van wedstrijdregistratie.


---------------------------------