PwC: Nederlandse game-markt groeit in recordtempo

27/09/2008 11:00

Price Waterhouse Coopers B.V.

Firstlook pre launch Nederlandse Entertainment & Media Outlook

Amsterdam, 27 september 2008 -De Nederlandse game-markt groeit in een recordtempo. Vorig jaar nam de totale Nederlandse markt van video games toe met 23,2%. PricewaterhouseCoopers (PwC) verwacht dat de markt van games verder zal toenemen van 472 miljoen in 2007 naar 703 miljoen euro in 2012. Op jaarbasis is dat een gemiddelde groei van 8,3%. Ook ontdekken adverteerders steeds vaker de mogelijkheden van games. Deze conclusies maakte PricewaterhouseCoopers (PwC) vanochtend bekend tijdens een pre launch van de 'Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2008-2012' op het game-event 'Firstlook 2008' in Amsterdam.

Een opvallende trend is de snelle opmars van (dynamic) ingame advertising. Op wereldwijd niveau wordt verwacht dat deze markt in 2012 ongeveer 2,3 miljard euro bedraagt. "Adverteerders ontdekken massaal de mogelijkheden van games bij het promoten van hun merk. De nieuwe generatie consoles, voorzien van internetaansluitingen en verdergaande penetratie van breedband internet, openen een breed scala aan mogelijkheden om te adverteren in games", zegt John Middelweerd voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC. "Deze advertenties kunnen verschillende vormen aannemen, zoals gelokaliseerde reclame op de borden rondom sportspellen of product placements in games zelf. Een bekend voorbeeld is het gebruik van reclameborden in voetbalspellen."

De klassieke rol van uitgevers van games is niet meer vanzelfsprekend, constateert John Middelweerd. "We zien een ontwikkeling dat games ook via alternatieve distributiekanalen bij consumenten terechtkomen." Ontwikkelaars kunnen hun game zelf distribueren- zowel voor PC als voor Consoles (bijvoorbeeld via WiiWare) - via het internet. Maar ook wireless games bijvoorbeeld via de Apple Store naar de iPhone. Een deel van de opbrengst gaat dan naar Apple in plaats van de publisher. Publishers spelen nog altijd een dominante rol bij de marketing van games, zegt Middelweerd. "Maar ontwikkelaars en bedenkers van games zitten ook op dit punt niet stil en ontdekken zelf de mogelijkheden van Youtube en van viral campagnes om hun spel te promoten."

Online gaming

In Nederland groeide online gaming de laatste jaren snel, mede dankzij de hoge breedbandpenetratie. Het aantal geregistreerde online gamers steeg in 2007 met 23,1% naar 1,28 miljoen euro. Samen zorgden de gamers voor een marktomvang van 156 miljoen euro. De komende vijf jaar zal de markt naar verwachting gemiddeld met 8,0% op jaarbasis groeien naar een marktomvang 229 miljoen euro in 2012.

Naast de online casual games en de online games die werken met een abonnementsmodel, wordt er ook geëxperimenteerd met nieuwe businessmodellen. Een voorbeeld daarvan is het Play4Free model van Electronic Arts, waar omzet gegenereerd wordt door middel van microtransacties in een gratis game. "Games worden steeds vaker gratis verstrekt. De gamer moet vervolgens wel betalen voor de attributen om de game te spelen. Dit businessmodel bestond al wel, maar wordt nu ook opgepikt door de grotere studio's", aldus Middelweerd.

Console games

In 2007 steeg het aantal verkochte spelcomputers met 60%, vooral dankzij platforms als Wii en de Sony Playstation 3. De grote toename in de verkoop van spelcomputers zorgde voor een impuls voor het aantal verkochte console games. De markt groeide met 32,7% tot een omvang van 227 miljoen euro. PwC verwacht dat de markt in 2012 zo'n 360 euro miljoen zal bedragen. Dat is gelijk aan een groei van gemiddeld 9,7% per jaar.

PC games

De grote groei van het aantal consoles en online games lijkt ten koste te gaan van de markt voor PC games. In 2007 werden 3,7 miljoen spelletjes verkocht, een daling van 2,6%. Hogere verkoopprijzen zorgden er echter voor dat de markt in 2007 groeide met 2,7%. Voor de komende vijf jaar bedraagt de verwachte gemiddelde groei slechts 0,7%.

Wireless games

De wireless games markt in Nederland is relatief klein, maar groeit snel. De markt had in 2007 een omvang van 32 miljoen euro, een stijging van 28% ten opzichte van 2006. Betere draadloze netwerken met snellere capaciteit, alsmede handsets die beter geschikt zijn voor games, zullen het segment de komende jaren verder opstuwen. In de periode 2008-2012 bedraagt de gemiddelde groei naar verwachting 11,4% per jaar. De markt zal dan een omvang van 55 miljoen euro bereiken.





http://www.pwc.nl