Liz Claiborne Inc. neemt stappen om ommekeer bij Mexx te versnellen

29/09/2008 19:28

PR Newswire

NEW YORK, September 29 /PRNewswire/ --

- Tom Fitzgerald benoemd als tijdelijk algemeen directeur en John Moore als Consulting Vice President van Creative


- Initiatieven bedoeld om product-, merchandising- en verkoopactiviteiten te versterken

Liz Claiborne Inc. (NYSE: LIZ) heeft vandaag bekendgemaakt dat zij initiatieven gaat implementeren om de ommekeer in de activiteiten van Mexx in Europa te versnellen. Bij deze initiatieven ligt de nadruk op het versterken van het merk door de producten aantrekkelijker te maken, de groot- en detailhandelpresentatie beter op elkaar af te stemmen en de
detailhandelactiviteiten te versterken. Om dit proces te versnellen heeft het bedrijf twee belangrijke benoemingen verricht in het managementteam van Mexx Europe Holdings ("Mexx").

Tom Fitzgerald is met onmiddellijke ingang benoemd tot tijdelijk algemeen directeur. Tegelijkertijd is het bedrijf op zoek naar een permanente algemeen directeur voor Mexx. Deze zal naar verwachting begin 2009 kunnen worden benoemd. In deze interim-periode zal Dhr. Fitzgerald aanblijven in zijn functie van Senior Vice President van Direct Brands Services bij Liz Claiborne Inc. Dhr. Fitzgerald neemt de plaats in van Jeff Fardell, die de rol gaat vervullen van Senior Vice President en Managing Director van Market Development bij Liz Claiborne Inc. In deze functie gaat Dhr. Fardell zich concentreren op nieuwe kansen voor het bedrijf, met nadruk op marktontwikkeling en groeivooruitzichten in markten in opkomst.

Daarnaast wordt John Moore, creatieve kracht achter Hollister Co. van Abercrombie & Fitch en Modern Amusement van Mossimo Inc., met onmiddellijke ingang Consulting Vice President van Creative. Dhr. Moore gaat de visie bepalen voor het merk en leiding geven aan alle design-,
productontwikkelings- en merchandisingactiviteiten van het merk. De invloed van Dhr. Moore en het creatieve team van Mexx op de productlijn zal voor het eerst merkbaar zijn in de najaarscollectie van 2009.

William L. McComb, algemeen directeur van Liz Claiborne Inc., zei in reactie op de bekendmaking: "We hebben aanzienlijke vorderingen gemaakt met de uitvoering van het plan van Liz Claiborne Inc. voor de ommekeer. Nu is het ommekeerproces van Mexx in een kritieke fase beland. We geloven dat productverbetering, structurele wijzigingen en nieuw leiderschap noodzakelijk zijn om het merk nieuw leven in te blazen en de prestaties te verbeteren. Mexx heeft veel getalenteerde medewerkers en een gemotiveerd personeelsbestand, en is sterk vertegenwoordigd in een aantal belangrijke markten. Gelet op dit stevige fundament geloven we dat Tom, met zijn prestaties op het gebied van het versterken en vernieuwen van merken, zijn expertise op het gebied van detailhandel en zijn internationale ervaring -- ook op de markten die voor Mexx van groot belang zijn -- de aangewezen persoon is voor de structurele, creatieve en personele uitdagingen waarmee Mexx op dit moment te maken heeft.

Dhr. McComb vervolgt: "We zijn op ziek naar een permanante algemeen directeur. We zoeken een kandidaat, bij voorkeur een Europeaan, die beschikt over vaardigheden op het gebied van internationale merkversterking, met een scherp oog voor margevergroting en supplychainbeheer, optimalisatie van kosten, verhoging van de productiviteit van de winkels en het onderhouden van goede banden met de groothandel. Graag wil ik Jeff Fardell bedanken voor zijn inspanningen, passie en toewijding aan Mexx, en ik verheug me op zijn functioneren in zijn nieuwe rol en op zijn steun in deze overgangsperiode."

In reactie op de benoeming van Dhr. Moore merkte Dhr. McComb op: "Ons onderzoek duidt erop dat Mexx nog altijd cultureel relevant is, maar de essentie van het merk, die vrolijk, eigenzinnig, Europees en eigentijds is, ontbrak de laatste tijd in de producten, marketing en merchandising. John is een uitzonderlijk creatief talent en een visionair die de essentie van het merk weer terug kan brengen en tegelijkertijd een verfrissend beeld kan creëren. Dit zal er uiteindelijk toe bijdragen dat Mexx haar status als geliefd Europees merk herovert. We geloven dat onze klanten en groothandelspartners heel enthousiast zullen zijn over de nieuwe look die John en het Mexx-team gaan ontwikkelen. Bovendien verwachten we dat de combinatie van de ervaring van Tom op het gebied van merkpresentatie, detailverkoop en operationele discipline, en de ervaring van John op het gebied van identiteitsontwikkeling en productontwerp het bedrijf een krachtige impuls zullen geven en weer op het juiste spoor zullen zetten."

De wijzigingen hebben geen gevolgen voor Mexx Canada, dat een afzonderlijke bedrijfsdivisie van Liz Claiborne Inc is.

Bestuurlijke achtergrond
Dhr. Fitzgerald heeft ruime ervaring met topmerken. Hij beschikt over een diep inzicht in de detailhandel en uitgebreide ervaring op het gebied van operationeel en financieel management. Hij trad een jaar geleden in dienst bij Liz Claiborne Inc. na een dienstverband bij de Burlington Coat Factory (een Bain Capital-bedrijf), waar hij de functie van Executive Vice President en Chief Financial Officer vervulde. Daarvoor heeft hij diverse belangrijke functies bekleed bij Limited, Inc. De meest recente daarvan was de functie van COO/Co-Leader van Bath & Body Works, een detailhandelaar met een omzet van US$ 2 miljard. Dhr. Fitzgerald is daarnaast 16 jaar in dienst geweest van PepsiCo, waar hij diverse leidinggevende posities heeft bekleed bij de verschillende merken van PepsiCo -- zowel binnenlands als internationaal.

John Moore stapt over naar Mexx van Mossimo, Inc. waar hij de functie vervulde van Vice President en Creative Director van het merk Modern Amusement. Bij Mossimo was hij verantwoordelijk voor alle heren- en damesproducten, en voerde hij toezicht over de reclame, verpakking en creatieve koers van het merk. Voordat hij in dienst trad van Mossimo, bekleedde Dhr. Moore de functie van Senior Director Global Concept -- heren, dames, jongens en meisjes -- bij Abercrombie & Fitch, waar hij verantwoordelijk was voor de beeldvorming, creatie en lancering van de Hollister-lijn.

Over Mexx
Mexx brengt een uitgebreid assortiment van modekleding en lifestyle-accessoires op de markt voor dames, heren en kinderen. Onze eigentijdse en betaalbare producten worden verkocht in meer dan 66 landen verspreid over Europa, Canada, het Midden-Oosten en de regio Azië-Oceanië. Ga naar www.mexx.com voor meer informatie.

Over Liz Claiborne Inc.
Liz Claiborne Inc. ontwerpt en voert een internationaal portfolio van topmerken in de detailhandel, met inbegrip van Kate Spade, Juicy Couture, Lucky Brand en Mexx. Het Bedrijf beschikt daarnaast over een verfijnde groep van merken voor warenhuizen met sterke consumentenfranchises, zoals de merken uit de Liz Claiborne-lijn en de Monet-lijn, Enyce, Kensie, Kensiegirl, Mac & Jac, Narciso Rodriguez en de gelicentieerde DKNY Jeans Group. Zie www.lizclaiborneinc.com voor meer informatie.

Website: http://www.lizclaiborneinc.com
http://www.mexx.com

Internationale en Nederlandse media, Carina Hamaker van Investor Voice voor Liz Claiborne Inc., +31-(0)653749959, chamaker@investorvoice.com






-