AutoRai

Porsche Cayenne S Transsyberia bestormt de markt

(9/9/2008)
Porsche toont tijdens de Autosalon van Parijs (4 tot 19 oktober 2008) de nieuwe Cayenne S Transsyberia. Deze sportieve aanvulling op het succesvolle Cayenne-programma is begin 2009 leverbaar in Nederland. Zijn naam dankt de Cayenne S Transsyberia aan de gelijknamige off-road-rally dwars door Siberië, die Porsche driemaal op rij met de Cayenne wist te winnen. Bij de editie van 2008 bezetten de Cayennes zelfs de plaatsen één tot en met zes.

De Cayenne S Transsyberia is gebaseerd op de Cayenne S. Voorin is echter de krachtige 4,8 liter V8 met directe brandstofinjectie van de Cayenne GTS gemonteerd. Die krachtbron heeft een vermogen van 405 pk (298 kW) bij 6.500 t.p.m. en een maximumkoppel van 500 Nm bij 3.500 t.p.m.
Doordat de eveneens van de GTS overgenomen eindoverbrenging is toegepast â echter met een 15 procent kortere reductie van 4.1:1 â is de Cayenne S Transsyberia nog krachtiger dan de auto waarvan hij direct is afgeleid. Met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak (de zestraps Tiptronic is uiteraard ook leverbaar) accelereert de auto van 0 tot 100 km/uur in 6,1 seconden. Dat is een halve seconde sneller dan de Cayenne S. De tussensprint van 80 naar 120 km/uur in de vijfde versnelling vergt slechts 6,6 seconden. De Cayenne S Transsyberia legt de tussenacceleratie twee seconden sneller af dan de Cayenne S. De topsnelheid bedraagt 253 km/uur.

Vier kleurencombinaties
De sportieve eigenschappen van de Cayenne S Transsyberia komen niet alleen op de weg en in het terrein tot uiting. De twee dubbele uitlaten bezorgen de auto een gespierd uiterlijk. Geïnspireerd door de rallyuitvoering van de Cayenne S Transsyberia is het productiemodel verkrijgbaar in vier kleurencombinaties: Black-Orange, Crystal Silver Metallic-Orange en de wat discretere kleurencombinaties Black-Meteor Grey Metallic en Meteor Grey Metallic-Crystal Silver Metallic.
De Cayenne S Transsyberia is standaard uitgerust met de van de Cayenne S2 bekende lichtmetalen 18-inchwielen. Die zijn, behalve als de auto is uitgevoerd in de kleurencombinatie Meteor Grey Metallic-Crystal Silver Metallic, gespoten in opvallende kleuren die sterk afwijken van die van de carrosserie. Ook de rand van de luchtinlaat, de buitenspiegelhuizen, de Cayenne S Transsyberia-typeplaatjes op de zijkanten en de bovenzijde van de grote dubbele dakspoiler zijn in een andere kleur gespoten dan de rest van de auto.

Off-road
De Porsche Cayenne S Transsyberia is voorzien van Porsche Active Suspension Management (PASM), de elektronisch geregelde actieve demping van Porsche. Ook past het systeem continu de demping aan om zo â ook onder de zwaarste omstandigheden â het duiken van de voorzijde van de auto tot een minimum te beperken. PASM zorgt ook voor een constante wagenhoogte. De bestuurder kan die overigens naar wens aanpassen.
Het Porsche Traction Management (PTM) verdeelt de trekkracht van de motor optimaal over de voor- en achterwielen. Normaal verplaatst PTM 62 procent van het koppel naar de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. Het variabele centrale differentieel is volledig te vergrendelen. Zodra de bestuurder de lage gearing inschakelt, schakelt de auto direct over op de off-road-modus van het ABS. Hetzelfde geldt, middels luchtvering, voor de wagenhoogte. Daardoor ontstaat een grotere bodemvrijheid.
Optioneel verkrijgbaar voor de Porsche Cayenne S Transsyberia is het Off-road Technology Package. Dat omvat een elektronisch gestuurd, centraal sperdifferentieel achter. De bestuurder kan die zelf inschakelen. De onderzijde van de auto is op een groot aantal punten extra verstevigd voor het ruigere terreinwerk.
Het interieur van de Transsyberia is sportief en zeer exclusief. Onder meer het instrumentarium en de wijzerplaten, de veiligheidsgordels en de vloermatten zijn uitgevoerd in de contrasterende kleur die ook aan de buitenzijde gebruikt is. Het stuurwiel is, zoals meerdere interieurdelen, bekleed met alcantara.

De Porsche Cayenne S Transsyberia is begin 2009 op bestelling leverbaar in Nederland.