Wereldpremière nieuwe Audi S4/S4 Avant in Parijs
(9/23/2008)
Op de autotentoonstelling van Parijs (4-19 oktober) beleven de nieuwe
Audi S4 en S4 Avant hun wereldpremière. De typeaanduiding S4 is
synoniem voor sportiviteit en met een direct ingespoten drieliter V6
compressormotor met 245 kW/333 pk maken de nieuwe modellen dat waar.
De S4-modellen beschikken standaard over quattro-aandrijving. De
nieuwe zeventraps S tronic versnellingsbak en een sportdifferentieel
zijn optioneel. Hoewel de prestaties van hoog niveau zijn, is het
gemiddelde verbruik met 9,7 l/100 km zeer gunstig.
De motor van de nieuwe Audi S4-modellen is compleet nieuw. De
cilinderinhoud van de V6 TFSI bedraagt 2.995 cm3. Bijzonder is de
toepassing van een mechanische compressor. Deze is zo compact dat hij
een plaatsje tussen de twee cilinderrijen heeft kunnen vinden. Een
breed pakket maatregelen beperkt de geluidsproductie van de compressor
tot een minimum. De compressor werkt met toerentallen tot 23.000
t/min. en wordt gekoeld door middel van een tussenkoeler met een eigen
koelwatersysteem. De compressor wordt aangedreven door middel van een
riem en is in tegenstelling tot meer conventionele oplossingen achter
de gasklep geplaatst. Het grote voordeel is dat hij al vanaf
stationair toerental druk opbouwt. Daardoor bereikt de 3.0 TFSI al bij
2.500 t/min. zijn maximale koppel (440 Nm). Deze waarde houdt hij vast
tot 4.850 t/min.. De prestaties zijn dan ook van uitzonderlijk hoog
niveau. De topsnelheid van de Audi S4/S4 Avant bedraagt 250 km/h
(elektronisch begrensd) en de sprint van 0-100 km/h duurt 5,1 seconden
(S4 Avant 5,2 seconden). Maar de krachtige karakteristiek van de
compressormotor komt pas echt tot uiting bij de tussenacceleraties:
voor de sprint van 80-120 km/h is slechts 4,4 seconden nodig. Het
brandstofverbruik van de 245 kW/333 pk sterke motor staat bijna in
schril contrast met de prestaties. De Audi S4 heeft gemiddeld slechts
9,7 liter brandstof per 100 km nodig (S4 Avant: 9,9 l). Daarmee zijn
de nieuwe S4-modellen maar liefst 23% zuiniger dan de modellen die ze
aflossen.
Een dynamische optelsom
De nieuwe Audi S4-modellen hebben standaard een zesversnellingsbak.
Optioneel is de nieuwe zeventraps S tronic-versnellingsbak
beschikbaar. Deze transmissie met dubbele koppeling bestaat feitelijk
uit twee aparte versnellingsbakken. Als een bepaalde versnelling is
ingeschakeld, zet de tweede koppeling de volgende versnelling alvast
klaar. Zo is het mogelijk om te schakelen zonder de trekkracht te
onderbreken. De zeventraps S tronic transmissie kent een
volautomatische modus, maar kan ook handmatig worden bediend door
âflippersâ achter het stuur of via de versnellingspook. De S
tronic-transmissie draagt door zijn efficiency ook bij aan een gunstig
verbruik.
quattro met sportdifferentieel
Uiteraard zijn de nieuwe Audi S4-modellen standaard voorzien van
quatrro permanente vierwielaandrijving. Voor nog meer dynamiek kan dat
worden gekoppeld aan een sportdifferentieel. Bij insturen en/of
accelereren wordt het grootste gedeelte van de aandrijfkracht dan naar
het buitenste achterwiel âgestuurdâ. Zo wordt onderstuur in de kiem
gesmoord. Het sportdifferentieel wordt elektronisch aangestuurd en
reageert mede daardoor zeer snel op wisselende omstandigheden. De
bestuurder kan de karakteristiek ervan naar eigen inzicht/voorkeur
aanpassen. In combinatie met de vrijwel geheel uit aluminium bestaande
multilink vóór- en achterwielophanging, de verlaagde carrosserie (20
mm) en de sportieve afstemming van vering en demping zorgt dat voor
een zeer precies, dynamisch én stabiel weggedrag. Standaard worden 18
inch wielen gemonteerd - 19 inch is optioneel. De remmen met
geventileerde schijven vóór en achter zijn krachtig en hebben een
groot uithoudingsvermogen. De zwarte remklauwen vallen op door het
S4-logo.
Dynamiek naar wens
De nieuwe Audi S4-modellen zijn leverbaar met Audi drive select. Dit
systeem regelt de reactiesnelheid op het gaspedaal, het past de
schakelmomenten aan en het regelt de mate van stuurbekrachtiging. Audi
drive select kent drie standen: comfort, auto en dynamic. Als de auto
is uitgevoerd met MMI kan de bestuurder diverse instellingen naar
eigen wens programmeren. Audi drive select is leverbaar in combinatie
met één of meer van de volgende voorzieningen: het
sportdifferentieel, de adaptieve schokdemperregeling en de dynamische
besturing. Deze besturing helpt de auto in kritische situaties stabiel
te houden door razendsnelle stuurcorrecties.
Het uiterlijk van een topsporter
De Audi S4 en Audi S4 Avant zijn onmiddellijk herkenbaar als
topsporters. Dat zit hem in de 18 inch lichtmetalen velgen en het
uitlaatsysteem met vier eindpijpen, maar ook in de zijskirts en de
discrete achterspoiler. De buitenspiegels zijn uitgevoerd in
aluminium. Xenon plus-verlichting en LED-dagrijverlichting zijn
standaard. Van binnen valt het instrumentenpaneel met grijze
wijzerplaten en witte wijzers op. Dit contrasteert fraai met het
overwegend zwarte interieur met sportstoelen.
Door een breed optieprogramma zijn de nieuwe S4-modellen vergaand te
personaliseren. Zo zijn ze leverbaar met een adaptieve cruise control
met braking guard (waarschuwt voor kop-staartbotsingen), Audi side
assist (voor veiliger van rijbaan veranderen) en het Audi parking
system, dat achteruit inparkeren nog eenvoudiger maakt. Ook op het
gebied van communicatie en entertainment is het aanbod groot. Er is
keus uit twee navigatiesystemen en diverse Sound systems, waaronder
van Bang & Olufsen.
De nieuwe Audi S4-modellen zijn te bestellen vanaf november - de
levering start in het tweede kwartaal van 2009. Prijzen zijn nog niet
bekend.
AutoRai