Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
23 september 2008

Museum Henriette Polak toont hart van de collectie

Het Museum Henriette Polak in Zutphen profileert zich als hét museum voor Nederlandse, klassiek-moderne kunst van na 1945. Wat dat precies betekent, wordt uit de doeken gedaan in het boek Het hart van de collectie Museum Henriette Polak dat Lies Netel, conservator van het museum, schreef. Dit boek zal op zondag 5 oktober 2008 om 15.00 uur feestelijk in het museum aan de Zaadmarkt worden gepresenteerd. Bij die gelegenheid ontvangt Marieke Schriks, wethouder Cultuur van de gemeente Zutphen, het eerste exemplaar uit handen van Tiana Wilhelm, directeur Musea Zutphen. Vriendschap
Uitgangspunt voor deze profilering waren de kunstopvattingen van de oprichters van het museum: de vriendenkring van Henriette Polak en Joop Sjollema. Deze kring kunstenaars maakte zich aan het eind van de jaren zestig sterk voor het behoud van de klassieke traditie van de schilder- en beeldhouwkunst in Nederland. Bij hun verzamelbeleid kozen de initiatiefnemers van het museum voor het werk van kunstenaars die weliswaar experimenteerden met abstractie, maar zelden de zichtbare werkelijkheid uit het oog verloren. Bij de collectievorming was er speciale aandacht voor eigenzinnige kunstenaars die buiten de schijnwerpers waren gebleven. Voor al de betrokken kunstenaars stond een grote passie voor het métier centraal. Het plezier voor het schilderen of het beeldhouwen stond voor hen voorop. Het credo "l'art pour l'art" gold voor al de kunstuitingen, die op hun belangstelling konden rekenen. Een hechte kring kunstenaarsvrienden was destijds direct betrokken bij de oprichting van het Museum Henriette Polak betrokken. Portretten die deze kunstenaars van elkaar maakten vormen een representatief deel van de museumcollectie. Veel kunstenaars die vertegenwoordigd zijn in de collectie van het Museum Henriette Polak, waren opgeleid aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. De modern-klassieke schilder- en beeldhouwkunst zoals die op deze academie werd gedoceerd, is daarom een karakteristiek van veel kunstwerken, die het collectieprofiel van het Museum Henriette Polak bepalen. Humanisme
Een andere verbindende factor in de ontstaansgeschiedenis van het Museum Henriette Polak is het humanisme. Henriette Polak wordt in humanistische kringen als de 'moeder van de humanistische beweging in Nederland' beschouwd. De kunstenaars die betrokken waren bij de samenstelling van de collectie van het museum, zoals Joop Sjollema, Otto B. de Kat, Han Wezelaar en Bertus Sondaar, hadden een optimistisch mensbeeld. Zij waren ervan overtuigd dat een op het humanisme gefundeerde kunst het heersende pessimisme, waarvan zij de belichaming zagen in de abstracte kunst van de twintigste eeuw, te boven kon komen. De humanistische levensopvatting vormt dan ook het hart van het Museum Henriette Polak. Ter gelegenheid van de publicatie van het boek is er een collectiepresentatie in het voorhuis, waarbij een deel van het hart van de collectie wordt geëxposeerd met hoogtepunten, zoals Jan Bronner (1971) van Han Wezelaar, Ro Mogendorff (1968) van Charlotte van Pallandt, Catherina de Grote (2006) van Arie Schippers, Landschap Zuid-Frankrijk (1971) van Wim Oepts en Schuimende Zee (2002) van Jan Wolkers. Rondleidingen zijn op aanvraag mogelijk.

Gegevens expositie
Museum Henriette Polak
Zaadmarkt 88
7201 DE Zutphen
0575- 516 878 / 439 470
Collectie presentatie
4 oktober 2008 tot en met 4 januari 2009
www.museumhenriettepolak.nl

Openingstijden
Dinsdag t/m zondag 11.00 tot 17.00 uur.

Publicatie
Lies Netel, Het hart van de collectie Museum Henriette Polak, Zutphen 2008, ISBN 978-90-78599-10-4 Prijs : 35 euro. Voor meer informatie over de verkrijgbaarheid van het boek : 0575 -516 878. Het boek zal onder geselecteerde boekhandels worden verspreid.
---