Ingezonden persbericht

Infobericht Tom Coronel FIA WTCC races Monza

Infobericht, Monza 5 oktober 2008

SEAT-COUREUR TOM CORONEL HOOPTE OP MEER TIJDENS FIA-WTCC RACES OP MONZA

Tom Coronel gaf na afloop van de voorgaande FIA WTCC races op Imola al aan dat het ook op Monza niet gemakkelijk zou worden. Maar zijn door Sunred ingezette SEAT Leon TFSi van het Dealer Team Holland kwam opmerkelijk goed uit de vrije trainingen. In de kwalificatie en de beide races ontbrak het hem echter aan de topsnelheid die hij nodig had om mee te kunnen doen binnen de Top 8. Sterker nog, voor Tom Coronel eindigde de kwalificatie met een teleurstellende 19e plaats. Beide races brachten hem niet meer dan een 10e en een 24ste plaats en dus geen kampioenschapspunten.

"Eigenlijk zag het er goed uit. Na de vorige races hebben de technici van tuner Sunred de motor getest en kwamen er achter dat er 15 pk ontbrak. Vandaar dat ik deze keer met een nieuwe motor reed en in de vrije training voelde dat goed aan. Ik miste nog steeds wat topsnelheid, maar probeerde met slipstreams er nog iets meer uit te persen. Zo kwam uit de vrije training een tiende tijd. Niet slecht en het gaf vertrouwen voor de kwalificatie. Daarin was het elke keer weer zoeken naar een goede slipstream om zo nog iets van mijn beste tijd af te krijgen. Maar de auto begon te roken en het team veranderde de mapping nog wat, maar meer dan de 19e plaats zat er niet in. Volgens mij het slechtste resultaat in mijn WTCC carrière. Aan de andere kant weet je dat het er hier op Monza direct na de start altijd hectisch aan toe gaat. Deze keer was dat ook het geval. Iedereen stormde op de eerste bocht af en meerdere rijders blokkeerden de baan, waardoor je er ook omheen mocht rijden. Tot mijn eigen verbazing reed ik toen in een keer als negende. Op zich ging het lekker alleen miste ik op de lange rechte stukken topsnelheid en langzaam maar zeker kwamen steeds meer rijders mij voorbij. Ik eindigde als elfde, maar omdat Rickard Rydell werd teruggezet werd dat dus een tiende plaats. In die race brandde ook al af en toe het olielampje, maar na overleg met het team werd besloten om de tweede race toch te rijden. Ook nu probeerde ik in de slipstream van anderen mee te komen, maar het lukte niet echt. Zeker niet toen ik in de openingsronde een forse beuk kreeg van Stefano D'Aste. Daarna had ik een leuk gevecht met James Thompson maar viel steeds verder terug. Het olielampje brandde steeds vaker en twee ronden voor het eind besloot ik de pits in te rijden. Ik had niets meer te winnen en liep het risico om een motor af te schrijven. Nu kunnen de technici er naar kijken en mogelijk de storing vinden."
Na dit voor hem teleurstellende weekend kijkt Tom Coronel al weer uit naar de volgende races van het FIA WTCC. "Die zijn in Japan. Een gebied waar ik vele mooie dingen heb beleefd en op een circuit waar ik ooit mijn eerste kilometers met de Japanse Formule 3 reed. Ik heb er zelfs een tweede plaats in de GT-klasse behaald dus laten we dat als uitgangspunt nemen en hopen dat wij daar weer wat puntjes kunnen pakken."

Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA-WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Olympia Uitzendbureau, Auto Trader, VVS Verzekeringen, Plasmadiscounter.nl en Wielengids.nl.

Race 1 FIA-WTCC Monza:
1.Yvan Muller 9 ronden in 18.16.448; 2. Gabriële Tarquini op 0.277 (beiden SEAT Leon TDI); 3. Andy Priaulx (BMW) op 1.710; 4. Tiago Monteiro (SEAT Leon) op 3.600; 5. Nicola Larini (Chevrolet Lacetti) op 8.111 en 10. Tom Coronel (Seat Team Holland Leon) op 14.396.

Race 2:
1.Gabriële Tarquini 9 ronden in 18.18.397 ; 2. Jordi Gene (beiden SEAT Leon TDi) 0.316; 3. Nicola Larini (Chevrolet Lacetti) op 0.646; 4. Yvan Muller (SEAT Leon TDi) op 2.780; 5. Alain Menu (Chevrolet Lacetti) op 3.056 en 24. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) op 1 ronde.

Stand in het kampioenschap na 20 races:
1. Yvan Muller 95; 2. Gabriële Tarquini 86; 3. Robert Huff 64 en 14. Tom Coronel op 24 punten.