SGP


06 - 10 - 08 | SGP wil laag BTW-tarief voor 'zuinige woningen'

De SGP wil dat huiseigenaren die investeren in ernergiezuinigheid daarvoor geen 19% BTW betalen, maar slechts 6%. "Dat is een stevig en positief signaal naar de burger dat het dit kabinet ernst is met het milieu." Dat betoogde SGP-kamerlid Van der Vlies tijden shet energie-overleg met minister Van der Hoeven van Economische Zaken.

De SGP pleitte verder voor

- méér gebruik van restwarmte die nu verloren gaat,
- minder knellende regels en meer steun voor ondernemers die zelf (groene)
energie willen opwekken, en

- het openhouden van de optie van kernenergie.
________________________________________

Nota overleg Energie
B.J. van der Vlies
6 oktober 2008

Voorzitter, allereerst wil ik het kabinet hartelijk bedanken voor de door haar gepresenteerde visie op het energiebeleid in Nederland. Het is goed om geregeld een geactualiseerd antwoord te formuleren op de vraag hoe we op de korte én de langere termijn kunnen zorgen voor een betrouwbare, betaalbare en schone energievoorziening.

TE HOGE PRIJZEN
Voorzitter, volgens de NMa kunnen Nederlandse consumenten en bedrijven miljoenen euro's besparen op hun gas- en stroomrekeningen als de import efficiënter zou verlopen. Dat blijkt uit het afgelopen vrijdag gepubliceerde rapport 'Monitor Energiemarkten 2007'. Volgens de toezichthouder betalen gasafnemers, inclusief elektriciteitsbedrijven, jaarlijks 10 tot 20 miljoen euro te veel. Dat komt doordat het vooralsnog ontbreekt aan mogelijkheden om de transportnetwerken tussen Nederland, Duitsland en België optimaal te benutten. Hoe komt het dat het nog niet mogelijk is om transportnetwerken optimaal te benutten? Hoe gaat de minister dit op zeer korte termijn oplossen?

GEFRAGMENTEERD EN INSTABIEL
Voorzitter, eerlijk is eerlijk. De geformuleerde doelstellingen voor duurzame energie uit het Energierapport 2008 liggen een stuk hoger dan hetzelfde rapport uit 2005. Maar de proof of the pudding is natuurlijk in the eating. Het baart mijn fractie zorgen dat de duurzame energiedoelstelling van 20% volgens alle deskundigen niet gehaald gaat worden. Een recent promotieonderzoek aan de UU geeft een verklaring waarom duurzame energieprojecten erg moeizaam van de grond komen: de grote politieke onzekerheid waar ondernemers mee geconfronteerd worden. Het huidige beleid biedt onvoldoende steun bij de marktintroductie van nieuwe technologieën, is te gefragmenteerd en wordt te vaak abrupt stopgezet. De SGP pleit al geruime tijd voor een stabieler duurzaam energiebeleid en we zien ons door dit onderzoek gesteund. Beloftes over de regeerperiode heen moeten ook gestaafd worden met regelingen die een stabiel investeringsklimaat bieden, dus ruim van te voren bekend zijn. Op welke manier gaat de minister de komende jaren met deze kritiek aan de slag?

GEBRUIK VAN (REST)WARMTE
Voorzitter, verwarming is goed voor 40% van ons energieverbruik en voor verwarming van gebouwen gebruiken we nu een zeer hoogwaardige brandstof, aardgas. Terwijl onze aardgasvoorraad snel slinkt gooien we het equivalent van 15 miljard m3 aan warmte weg in industrie, afvalverbranding en centrales. Een focus op hergebruik van warmte zorgt ervoor dat we langer van onze strategisch belangrijke aardgasvoorraad kunnen profiteren.

Mijn fractie was daarom verheugd dat het kabinet een aanvalsplan aankondigde om duurzame warmte te stimuleren. De SGP-fractie vraagt de minister expliciet of zij daarbij de nieuwe warmtewet uit Duitsland wil betrekken. Die geeft namelijk een sterke impuls aan gebruik van duurzame warmte en van restwarmte. Heeft de minister deze warmtewet bestudeerd en zitten hier elementen die we in Nederland kunnen overnemen? Kan de minister aangeven hoe ze hergebruik van restwarmte (een derde van ons aardgasverbruik) wil bevorderen en het gebruik van duurzame warmte binnen de SDE wil aanpakken?

DECENTRALE OPWEKKING
In het energierapport wordt de nadruk gelegd op kleinschalige en decentrale energieopwekking, met optimale benutting van eigen energiebronnen en een goed investeringsklimaat voor alle energieopties. Dat klinkt mij als muziek in de oren! Mijn fractie vindt dan wel dat er meer aandacht moet komen voor het stimuleren innovaties en ontwikkelingen op het gebied van kleinschalige en decentrale energieopwekking.

Kleinschalige energieopwekking kan voor kleine bedrijven en individuele ondernemers als het eenmaal draait rendabel zijn. Maar het opzetten en opschalen naar een praktijkschaal is voor hen een grote stap die risicovolle investeringen vergt. Hiervoor is een steun in de rug door de overheid onontbeerlijk. Ik pleit ervoor om de decentrale opwekking ook in de randvoorwaardelijke zin te stimuleren. Graag reactie.

Een uitstekend voorbeeld in dit verband betreft een agrarische ondernemer die ik pas sprak. Hij heeft proefgedraaid met een nieuwe mestverwerkingtechniek. Zijn methode levert een kunstmestvervanger op én energetische gunstige biomassa voor verbranding via WKK. Twee vliegen in één klap. Hij wil gaan draaien op praktijkschaal. Het probleem is echter dat hij dit niet kan financieren en dat bedrijven en banken pas over de brug komen als zich een betrouwbare investeringspartner heeft gemeld. Hier is een rol weggelegd voor de overheid. Waar kan hij terecht?

BEKNELLENDE REGELS
De regelgeving wordt nogal eens als (sectoraal) gestapeld en knellend ervaren. In de ruimtelijke ordening worden steeds grotere beperkingen opgelegd aan decentrale opwekking installaties (Wind, Biomassa, e.d.). Ook zijn bepaalde wetten nog niet klaar voor toepassing. Een voorbeeld: de afvalwetgeving zit hergebruik en energieproductie uit restmateriaal in de weg. Graag een toezegging dat u aan deze punten prioriteit geeft in uw beleid.

LAAG BTW-TARIEF ENERGIEZUINIGE WONINGEN
Voorzitter, graag zou ik de reactie van dit kabinet (m.n. ook staatssecretaris Financiën) vernemen op het voorstel van verschillende personen en instanties (Elco Brinkman, eurocommissaris Lazlo Kovacs en de Europese Federatie voor de Bouwindustrie) om het lage btw-tarief van 6% te gaan hanteren voor het energiezuinig maken van bestaande woningen.

Dat lijkt me een stevig en positief signaal naar de burger dat het dit kabinet ernst is met het milieu! Graag verneem ik hierover een toezegging van het kabinet..

AFWEGEN VOOR / NADELEN NIEUWE TECHNIEKEN
Voorzitter. Bij de inzet op nieuwe technieken/energiebronnen moeten potentiële nadelen al in het beginstadium (van beleidsontwikkeling) voldoende meegewogen worden om later niet voor verassingen te komen staan. Het blad âSignalement Gezondheidsraadâ van september â08 wijst erop dat zoiets bij ontwikkeling van waterstoftechnologie voorkomen moet worden. Er is nu vooral aandacht voor de eventuele milieuvoordelen. Zorgen over risicoâs (die er wat betreft gezondheid zeker zijn) spelen een minder belangrijke rol. Bij de ontwikkeling en introductie van waterstoftechnologie moet echter het hele spectrum van voordelen, nadelen en risicoâs bekeken worden. Graag reactie.

TOEGANG TOT ENERGIE
Het kabinet investeert stevig in de Nederland infrastructuur, onder andere door het ontwikkelen van een gasrotonde, waarbij ook buitenlands aardgas tijdelijk in Nederlandse velden kan worden opgeslagen voor het verder wordt gedistribueerd over Europa. Ik heb daarbij wel mijn vraagtekens bij de afhankelijkheid van instabiele en onbetrouwbaar gebleken landen. Graag reactie.

KERNENERGIE
Voorzitter, mijn fractie is blij dat deze minister in het Energierapport 2008 alle opties openhoudt voor de energievoorziening in 2050, waaronder kolen en kernenergie. Want hoewel mijn fractie het liefst zoveel mogelijk duurzame energiebronnen zou willen zien, zijn we realistisch genoeg dat dit op de korte termijn een utopie is.

Dank u wel!

SGP wil laag BTW-tarief voor 'zuinige woningen'