Consumentenbond


---

8 oktober 2008

Supermarkt moet gezonde keuze nog meer promoten

De brancheorganisatie van supermarkten (CBL) heeft dinsdag 7 oktober de Tweede Kamer geïnformeerd over hun inspanningen om consumenten te helpen bij het maken van een gezonde keuze. De Consumentenbond juicht het toe dat supermarkten actie ondernemen, maar vindt ook dat de initiatieven nog te weinig zoden aan de dijk zetten.

Het CBL noemt in zijn boek tal van voorbeelden. De beste actie is van supermarkt Em-té, die het krachtige instrument van kidsmarketing juist gebruikt om een gezond product (Disney FunFruit) aan te bieden. Dit voorbeeld verdient navolging, te meer omdat kidsmarketing nu nog vooral wordt ingezet om nog meer koek, snoep, chips en frisdrank te verkopen.

`Super Gezonder'

In juni concludeerde de Consumentenbond op basis van het onderzoek `Super Gezonder?' dat supermarkten nog onvoldoende den om de gezonde keuze de makkelijke keuze te laten zijn. De bond adviseert een krachtiger beleid vanuit de overheid en heeft voor supermarkten een `boodschappenlijst' met 5 concrete aanbevelingen:

meer gezonde aanbiedingen

* geen snoep op kinderhoogte

* volledige voedingswaarde op alle producten
* minder zout en verzadigd vet

* zorg voor zeurvrije kassa's