Blauw New Media


---

Filevrije Dag ook echt file vrij!
Rotterdam , 7 oktober 2008
De Filevrije Dag wordt ook echt filevrij! Althans, als de werkende Nederlander de daad bij het woord voegt. Bijna vier op de tien Nederlanders die normaal gesproken tijdens de spits met de auto naar hun werk gaan zijn van plan om mee te doen aan de Filevrije Dag. Dat concludeert Blauw Research uit een onderzoek onder Nederlanders die minimaal 24 uur per week werkzaam zijn. De Filevrije dag wordt op 9 oktober georganiseerd door ANWB, NS en Rabobank. Al met 10% minder verkeer in de spits wordt het fileprobleem opgelost, volgens ANWB.

Kwart van werkende Nederlander vindt oplossen van files niet alleen taak van overheid
Met name de fiets (36%) en het reizen op een ander tijdstip (24%) wordt door deelnemers gezien als een manier waarop zij de spits gaan mijden op deze Filevrije Dag. De fiets is vooral een goed alternatief voor de jonge werkenden. Weinig deelnemers aan de Filevrije dag denken met de trein naar hun werk te gaan (6%). Opvallend hierbij is dat eenderde van de automobilisten wel denkt dat er als gevolg van de Filevrije Dag chaos zal ontstaan op de treinstations. Hoewel de intentie voor deelname aan de Filevrije Dag hoog is, vindt de helft van de werkende Nederlanders dat het oplossen van files een taak is van de overheid. Een kwart is het hier overigens niet mee eens. En als deze laatste groep ook daadwerkelijk hiernaar zou handelen is het fileprobleem ook opgelost.

Belangrijke rol voor werkgevers in voorkomen files Eén van de belangrijkste redenen om de auto niet te laten staan tijdens de spits op 9 oktober is omdat men geen last heeft van files (44%). Ook is de slechte bereikbaarheid van het werk met het openbaar vervoer een veel genoemde reden om toch die auto in te stappen. Daarnaast is er ook nog een rol voor werkgevers weggelegd; 13% doet niet mee aan de Filevrije Dag omdat de werkgever geen flexibele werktijden toestaat. Voor een kwart laten de werkzaamheden thuiswerken of flexibele werktijden niet toe waardoor deelname aan de Filevrije Dag niet mogelijk is. Met name mannen doen niet mee omdat ze denken dat het toch niet lukt om de dag filevrij te houden (19%).

60% van de werkende bevolking is bekend met de Filevrije Dag Er is gevraagd naar zowel het verwachte eigen gedrag op 9 oktober als naar wat men verwacht dat anderen gaan doen. Daarbij valt op dat 36% denkt te gaan fietsen terwijl de inschatting over anderen is dat 12% met de fiets zal gaan. In dat licht bezien is het ook frappant dat men sceptisch is over het aantal kilometer file op 9 oktober; de helft denkt dat er s ochtends om 8:00 uur toch meer dan 100 kilometer file staat. Dit geldt eveneens voor de avondspits om 18:00. De Filevrije Dag leeft onder de werkende bevolking; 60% is bekend met de Filevrije Dag op 9 oktober. Ook heeft bijna de helft hiervan met anderen gesproken over dit initiatief en weet men vaak te noemen dat ANWB een van de initiatiefnemers is (77%).De bekendheid van NS (35% en Rabobank (11%) als organisatoren loopt nog achter. Met name werkenden tot 30 jaar zijn goed bekend met de initiatiefnemers. Volgens Nederlanders handelt met name ANWB met dit initiatief uit oprechte overtuiging. Voor een kwart van de werkende Nederlanders gaat een filevrije Dag zelfs niet ver genoeg. Zij hebben liever een geheel autovrije dag.

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door het online panel BlauwNL van Blauw Research onder Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar die minimaal 24 uur per week werkzaam zijn. In totaal hebben 690 mensen deelgenomen aan het onderzoek. Na 9 oktober worden er aan het online panel van BlauwNL opnieuw vragen gesteld over deelname aan de Filevrije Dag. De uitkomsten van dit onderzoek verwachten wij in de loop van week 42 bekend te maken.

Over BlauwNL
BlauwNL is een Nederlands online consumentenpanel. Eind 2005 is Blauw Research gestart met BlauwNL.nl, een grootschalig, kwalitatief hoogwaardig research only Online Access Panel. Momenteel zijn er 35.000 panelleden ingeschreven.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Caroline Nevens; +31 10 4000 988; Blauw Research BV

Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches o.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2008 verwacht Blauw Research internationaal met 145 medewerkers een omzet van 16 miljoen te hebben gerealiseerd. « terug