AutoRai

GM groeit bijna twee keer zo snel als concurrenten in Oost-Europa

(10/9/2008)
De verkoop van General Motors (GM) Eastern European bereikt een record van 318.245 voertuigen in de periode van januari tot september 2008, met een marktaandeel van 10,4 procent. Een prestatie die de groei in de regio fors overstijgt met een volumegroei van 43 procent (ten opzichte van 23 procent in de sector). Het totale Europese volume van GM daalt met 1,9 procent tot 1.620.619 voertuigen.

Chevrolet gaf het groeiritme aan met een recordverkoop van 385.653 voertuigen, een stijging met 17 procent, met een marktaandeel van 2,2 procent in heel Europa. De resultaten van GM Eastern Europe compenseerden de moeilijke marktomstandigheden in West-Europa, waar het volume met 10,7 procent achteruit ging tot 1.148.535 voertuigen met een marktaandeel van 9,2 procent.

âWe worden geconfronteerd met nooit geziene economische uitdagingen als gevolg van de wereldwijde economische crisis,â zegt Carl-Peter Forster, voorzitter van GM Europe. âDe kredietcrisis en de inflatie, die het resultaat is van de torenhoge olie- en grondstoffenprijzen, hebben het consumentenvertrouwen een harde klap toegebracht. We zetten alles op alles om deze moeilijke periode te doorstaan met een reeks nieuwe producten â waaronder de nieuwe Opel Insignia en de Chevrolet Cruze â en door onze productie en kosten zo strikt mogelijk te beheren. We hebben echter ook hulp van politieke leiders nodig om de trend te keren. Op het niveau van de EU en binnen de regeringen van de individuele landen moet er actie worden ondernomen om de economie te stimuleren, de kredietcrisis op te vangen en het consumentenvertrouwen te herstellen,â voegt Forster hieraan toe.

âWe kunnen steunen op twee achtereenvolgende jaren van recordverkopen en een sterke groei van onze merken in Europa,â zegt Brent Dewar, vice-voorzitter Verkoop Marketing en Aftersales bij GM Europe. âWe breiden de portefeuille uit, differentiëren onze merken en maken gebruik van ons brede aanbod om verschillende klantengroepen aan te spreken en aan de marktvereisten te voldoen.â

Agressieve groeistrategie van GM voor Centraal- en Oost-Europa werpt vruchten af

De capaciteit van GM om in de belangrijkste opkomende markten van de wereld te groeien, is fundamenteel voor het succes van het bedrijf op lange termijn. Vorig jaar was bijna 40 procent van de totale verkoop in de sector afkomstig van de opkomende markten. Tegen 2012 zullen de opkomende markten waarschijnlijk 45 procent van de totale verkopen in de sector voor hun rekening nemen.

Vandaag worden driekwart van alle nieuwe voertuigen nog in West-Europa geleverd, maar tegen 2011 zal meer dan een derde van de Europese leveringen in Centraal- en Oost-Europa gebeuren. Het leeuwendeel van dit toenemende volume in het Oosten zal afkomstig zijn van Rusland, waar vorig jaar meer dan 2,7 miljoen nieuwe autoâs werden verkocht. Andere markten in de regio spelen echter ook een belangrijke rol.

De agressieve groeistrategie van GM voor Centraal- en Oost-Europa werpt zijn vruchten af. GM groeide in Rusland bijna twee keer zo snel als de sector over het jaar, met een verkoopstijging van 44 procent tot 256.765 voertuigen (tegenover 23 procent voor de sector). GM tekent ook een snelle groei op in markten zoals Oekraïne (26 procent in 2008), Turkije (17 procent) en Polen (12 procent).

âHoewel de Russische en andere Oost-Europese markten vorige maand terrein verloren, verwachten we dat de duurzame economische ontwikkeling de levensstandaard en de vraag naar mobiliteit in Oost-Europa zal blijven verhogen,â zegt Forster. âGM profiteert van deze ontwikkeling door een ongeëvenaarde keuze van vijf gedifferentieerde internationale merken aan te bieden en door zeer snel een lokaal distributienetwerk en lokale productiecapaciteit uit te bouwen. De trends die we zien in het verkoopvolume en de koopkracht overtuigen ons ervan dat Oost-Europa, vooral Rusland, enorme mogelijkheden biedt voor GM op lange termijn. Ondanks de huidige uitdagende en competitieve automarkt in Europa, zal GM zich toeleggen op het ontwikkelen van onze troeven in Rusland en de andere landen in de regioâ, aldus Forster.

Chevrolet haalt nieuwe records

Ondanks de uitdagingen in West-Europa en de verzwakking in Rusland in september, blijft Chevrolet aan kracht winnen in Europa, met sterke verkoopprestaties voor alle modellen. Het merk registreerde zijn grootste verkoopvolume en marktaandeel ooit in de periode januari-september met 385.653 voertuigen en een marktaandeel van 2,2 procent.

âChevrolet speelt een zeer belangrijke rol als value brand. We hebben de juiste autoâs voor de klanten in de opkomende markten van Centraal- en Oost-Europa en we bewijzen ook dat we zeer concurrerend zijn in de instapsegmenten in West-Europa,â verklaart Dewar.

Opel groeit snel in Centraal- en Oost-Europa

Opel/Vauxhall verkocht 1.174.534 voertuigen in Europa in januari-september 2008, een daling met 6 procent tegenover vorig jaar. Het merk staat voor dezelfde uitdagingen als de concurrenten in West-Europa met een verkoopdaling van 10,7 procent in de regio. Toch blijven de resultaten van Opel in Centraal- en Oost-Europa indrukwekkend. Opel groeide in Oost-Europa bijna drie keer zo snel en in Centraal-Europa bijna twee keer zo snel als de sector.

Opel verkocht in het jaar 2008 tot nu toe 78.051 voertuigen in Rusland, een groei van 73,3 procent tegenover vorig jaar. Het merk zette ook sterke prestaties neer in belangrijke markten als Polen (plus 12,2 procent) en Turkije (plus 13,3 procent).

âWe zijn erg gelukkig met de zeer positieve commentaren over de nieuwe Insignia. De modellen van de Insignia-familie, waaronder de 4- en 5-deurs, ecoFLEX en Sports Tourer, zijn uitgerust met baanbrekende technologie en een aantrekkelijk design, die het algemene segment van de middenklasse modellen een extra dimensie geven. We zijn ervan overtuigd dat de Insignia het merkimago van Opel verder zal verbeterenâ, zegt Dewar.

Verkopen van Saab, Cadillac en HUMMER

Saab verkocht 53.805 autoâs in Europa van januari tot september 2008. De verkoop van Cadillac groeide met 3,1 procent tot 3.746 eenheden ten opzichte van 2007 en het volume van HUMMER klom met 9,5 procent tot
1.781 eenheden.