RTL Group

RTL Nederland maakt nieuwe organisatie bekend

Om haar marktleiderschap te versterken, gaat RTL Nederland zich volledig richten op de kernactiviteiten televisie en radio. Daarnaast zet het bedrijf sterk in op nieuwe media, zoals de verdere ontwikkeling van digitale en mobiele media, crossmediale producten en diensten. De organisatie van RTL Nederland wordt bovendien zo aangepast dat optimaal kan worden ingespeeld op de behoefte aan onderscheidende communicatieconcepten bij adverteerders. De technisch facilitaire diensten van het bedrijfsonderdeel Broadcast Operations gaat RTL Nederland uitbesteden.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: De mediamarkt verandert razendsnel. Onze kijkers en luisteraars, maar ook adverteerders stellen andere eisen. Om daarop in te spelen, rationaliseren we onze organisatie, met een volledige focus op televisie, radio en nieuwe media. We gaan minder managen en meer doen, we gaan onze afdeling nieuwe media versterken en uitbreiden. Daarnaast besteden we werkzaamheden uit die niet meer bij onze kernactiviteiten horen.

Eerder dit jaar maakte de directie van RTL Nederland al een nieuwe strategie bekend voor de komende jaren. Het versterken van de kernactiviteiten televisie, radio en nieuwe media, het bouwen aan een zenderfamilie, groei door diversificatie van de inkomsten en het zorgen voor een vernieuwend en onderscheidend productaanbod voor de adverteerder zijn daarvan de belangrijkste doelstellingen. Om deze te bereiken, zijn vandaag structurele wijzigingen in de organisatie aangekondigd.

In de nieuwe opzet wordt ondernemerschap gestimuleerd; creativiteit, ontwikkeling van talent en innovatie staan centraal. Het nieuwe RTL Nederland wordt een platte, slagvaardige organisatie met heldere keuzes in bedrijfsactiviteiten en het talent op de juiste plek. In de nieuwe organisatie wordt integrale verantwoordelijkheid binnen de business units televisie en nieuwe media belegd en maken de direct ondersteunende functies deel uit van deze units. Er verdwijnt een aanzienlijk aantal management- en coördinatiefuncties. Anderzijds worden juist nieuwe functies gecreëerd en krijgt talent de kans om door te groeien.

Door de organisatiewijzigingen verdwijnen de functies van zon 50 medewerkers. Voor een klein aantal van hen behoort doorgroeien of overstappen naar een nieuwe functie tot de mogelijkheden.

De technisch facilitaire diensten van Broadcast Operations worden ondergebracht bij een externe partij, marktleider DutchView, een bedrijf dat dezelfde services biedt als Broadcast Operations. DutchView zal het grootste deel van het personeel van Broadcast Operations, circa 80 medewerkers, per 1 januari 2009 in dienst nemen.

De ondernemingsraad en de betrokken vakbonden zijn van de voorgenomen reorganisatie op de hoogte gebracht. In de komende periode wordt met de betrokken managers en medewerkers gewerkt aan de volledige invulling van de nieuwe organisatie.

---

Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kim Koppenol, Interne en Externe Communicatie RTL Nederland via tel. 035-6718597. U kunt daarnaast ook onze website
www.pressroomrtlnederland.nl bezoeken.