Gemeente Abcoude


Kwaliteit voorop bij aanbesteding hulp bij het huishouden

Goede kwaliteit en continuïteit in het aanbod zijn de belangrijkste uitgangspunten voor de gemeente Abcoude en de mensen die hulp bij het huishouden ontvangen. De gemeente gaat de hulp bij het huishouden in 2008 opnieuw aanbesteden. In de vergadering van 23 september besloot het college van B&W hiervoor het nieuw ontwikkelde aanbestedingsmodel Utrecht West te hanteren. Meer kwaliteit en continuïteit in het aanbod huishoudelijke hulpen, meer keuzevrijheid voor mensen die hulp ontvangen en een betere rechtspositie voor de hulpen staan daarbij centraal.

De contracten met de huidige leveranciers van de hulp bij het huishouden lopen dit jaar af. Daarom gaat de gemeente Abcoude in 2008 de hulp bij het huishouden, samen met zeven andere gemeenten uit de regio Utrecht West, opnieuw aanbesteden. Hiervoor hebben de gemeenten een compleet nieuw aanbestedingsmodel ontwikkeld, het model Utrecht West. Dit model is ontwikkeld in overleg met de Wmo raden. Ook zijn verschillende leveranciers geraadpleegd. Op 26 september is het raamwerk voor de aanbesteding gepubliceerd op www.aanbestedingskalender.nl.

Kwaliteit en keuzevrijheid Met het nieuwe model hebben de gemeenten meer mogelijkheden om te sturen op resultaten. Het vastgestelde kwaliteitsniveau en een maximum uurtarief zijn belangrijke maatstaven in het model. Elke leverancier (bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie, zorgcentrum of schoonmaker) die het kwaliteitsniveau kan bieden, tegen een maximum uurtarief van EUR 22,- wordt gecontracteerd door de gemeente. Concreet betekent dit tevens meer keuzevrijheid, want hoe meer leveranciers worden gecontracteerd, hoe meer keuzevrijheid voor de cliënt.

Behoud vertrouwde hulp Het onderscheid tussen hulp bij het huishouden 1 en 2 (HH1 en HH2) blijft bestaan in het nieuwe model. Voor beide vormen van hulp geldt één maximum uurtarief van EUR 22,-. Daarmee wordt het mogelijk dat mensen hun vertrouwde hulp behouden. Als de vraag naar hulp bij het huishouden van de cliënt verandert, kan de hulp bijgeschoold worden en bij de cliënt blijven. Het takenpakket van de hulp bij het huishouder wordt hierdoor breder en afwisselender.

Terugdringen alfahulpen Een ander belangrijk aandachtspunt is het terugdringen van de inzet van alfahulpen. Vooruitlopend op de landelijke wetswijziging, streven de regiogemeenten ernaar dat de leveranciers nu al zoveel mogelijk hulpen in dienstverband inzetten. In het nieuwe model wordt de hulp bij het huishouden in natura niet geleverd met de alfahulpconstructie. In deze constructie werkt de hulp zelfstandig en is de cliënt werkgever van de hulp. Alleen als de cliënt hier zelf voor kiest is dit mogelijk.

Informatie over deze aanbesteding verloopt via Significant, contactpersoon mevrouw H.T. Kruimer. U kunt uw vragen, onder vermelding van Hulp bij het huishouden gemeenten via e-mail richten aan: hannah.kruimer@significant.nl, of per post via Significant, t.a.v mevrouw H.T. Kruimer, Thorbeckelaan 91, 3771 ED, Barneveld.
---

9 oktober 2008 Banner zorg en overlast Burgerjaarverslag2007