Opening nieuwe Sloelijn
Toespraak | 06-10-2008 | Zeeland | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste Karla, Bert, beste mensen,
Het is goed om weer in Zeeland te zijn! Deze mooie provincie bezorgt
mij altijd een soort vakantiegevoel...
Dat goede gevoel wordt versterkt door de opening van de Sloelijn.
Karla, die moet jou dubbel voldoening schenken. Je hebt dit project
als minister van Verkeer en Waterstaat afgeduwd en nu sta je hier als
Commissaris van de Koningin van Zeeland. Concrete projecten als deze
zijn voor ons de krenten uit de pap. Mooie plannen, plaatjes en
prognoses zijn interessant, maar uiteindelijk gaat het toch om de
uitvoering. Die is hier in Zuid-Beveland dik voor elkaar.
Er zijn misschien mensen die denken: waar hebben we het nou eigenlijk
over? Drie kilometer rails, 3000 meter, wat stelt dat nou voor? Een
beetje wielrenster - we hebben er tijdens de Olympische Spelen in
Beijing weer mooie beelden van gezien - legt de drie kilometer al
binnen vier minuten af. Het wereldrecord staat zelfs op drie minuten
en 24 seconden. Een kort stukkie dus. Maar er worden prestaties van
formaat op geleverd.
Datzelfde geldt de Sloelijn: klein in afstand, groot als het om de
Zeeuwse belangen gaat. Belangen, die alles te maken hebben met de
Zeeuwse havens. Immers, Terneuzen en Vlissingen zorgen voor een kwart
van de werkgelegenheid binnen Zeeland. De beide havens verdienen
gezamenlijk een bronzen plak als derde Nederlandse havengebied. De
havens hebben in 2007 een fantastische groei doorgemaakt van 9
procent, met een record overslag van 33 miljoen ton. Dat zijn
hoeveelheden die vragen om een regelmatige afvoer via goede
achterlandverbindingen.
Met de nieuwe Sloelijn heeft de haven van Vlissingen die verbinding.
Deze spoorlijn is de missing link in het traject
Vlissingen-Roosendaal. De oude lijn was niet toegesneden op de grote
hoeveelheden goederen die de havens verstouwen. En hij lag aan de
dorpen Heinkenszand en Endewege. De bewoners van die dorpen zaten niet
bepaald te wachten op extra treinen door hun achtertuin.
Met de nieuwe Sloelijn zijn we in een klap van de problemen af. Na
lang wikken en wegen hebben we gekozen voor de milieuvriendelijkste
oplossing met de meeste capaciteit. Dat was niet de goedkoopste
mogelijkheid. De kosten van deze Sloelijn komen op 56 miljoen euro;
een behoorlijk bedrag voor zo'n korte spoorlijn, meer dan
achttienduizend euro per strekkende meter. Dat is een héél duur
tapijt. Gelukkig doen Zeeland Seaports en de NV Westerschuldetunnel
ook een flinke duit in het zakje.
En we krijgen waar voor ons geld. De gelijkvloerse kruisingen
verdwijnen, dus de wereld wordt veiliger voor de inwoners van de
dorpen aan de oude Sloelijn. Ook Brabant heeft baat bij de nieuwe
Sloelijn omdat de beruchte locwissel binnenkort definitief tot het
verleden behoort.
Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe Sloelijn de Zeeuwse havens - de
ankers van de regionale economie - een flinke impuls zal geven. De
keerzijde van de economische medaille is dat het toenemende vervoer
ook meer geluid met zich meebrengt voor de gemeenten aan het traject
Vlissingen-Roosendaal. Om overlast te voorkomen hebben we 19 miljoen
besteed aan innovatieve maatregelen, van raildempers tot
geluidsschermen en woningisolatie. Ook doen we proeven om de treinen
stiller te maken. De eerste resultaten zijn nu al merkbaar op deze
lijn.
Beste mensen,
De nieuwe Sloelijn is goed voor Zeeland en goed voor de economie. En
ook de omwonenden kunnen op ons rekenen. We doen er alles aan om hun
rust te waarborgen.
Het is zover, de nieuwe Sloelijn is klaar voor gebruik!
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud spoor
* Goederenvervoer spoor
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat