Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Blotevoetenpolder en blotenvoetenmuseum aan de rand van de stad Haarlem

Haarlem, 8 oktober 2008 - Een Blotevoetenpad, een Blotenvoetenmuseum, een boerenhek als meubel en een Rode Draad door het landschap in het recreatiegebied Saplaza. Deze inspirerende concepten zijn door vier kunstenaars ontworpen voor Saplaza. In 2005 daagde de gemeente Haarlem ondernemers uit met een plan te komen om het gebied rondom het meer de Veerplas aan de rand van Haarlem te ontwikkelen. Theo Bakkum, initiatiefnemer en grote motor achter Saplaza, heeft met zijn plan gewonnen en is sindsdien druk bezig met de ontwikkeling en realisatie van het adventurepark.

Recreatiegebied Saplaza ligt op de scheidslijn tussen stad en natuur. Ondernemer Theo Bakkum streeft naar ludieke manieren om deze twee elementen binnen Saplaza samen te laten komen. De kunstenaars Quiriene den Oudsten, Carmela Bogman, Jenske Dijkhuis en Tonneke Sengers gingen onder begeleiding van Created in NH deze uitdaging aan en maakten vanuit hun eigen expertise een viertal ontwerpen. Voor meer informatie over de ontwerpen voor Saplaza zie www.createdinnoordholland.nl.

Carmela Bogman ontwierp de meubelserie Geheckt. Deze zijn geïnspireerd op de boerenhekken die men in het recreatiegebied veel tegenkomt. Tonneke Sengers maakte een blotevoetenpad dat na het blotevoetenmuseum als startpunt onderweg een vogeldorp en een bollenveld aandoet. Het ontwerp De Rode Draad van Jenske Dijkhuis is letterlijk een spoor van rode elementen dat door het hele gebied wordt getrokken. Dit omvat objecten zoals paviljoens en bruggen die grotendeels rood van kleur zijn en een verwijzing vormen naar het stadslandschap. Quiriene den Oudsten ontwikkelde een Blotevoetenpolder op basis van bestaande wandelpaden in het gebied.

Created in NH streeft er naar om samenwerking tussen creatieve professionals en bedrijven en instellingen tot stand te brengen. Door de juiste creatieve denkers, kunstenaars, wetenschappers en experts bij elkaar te brengen onderzoekt Created in NH vragen van ondernemingen op een kritische manier. Zo draagt Created in NH ertoe bij om veranderingsprocessen binnen de bedrijfsomgeving, productenassortiment of bedrijfscultuur in gang te zetten.