IJssellandziekenhuis

9 October 2008

Achmea Servicepunten officieel geopend op 9 oktober

Dichtbij snelle en goede service

Hoe moet ik een bepaald hulpmiddel aanvragen? Waarom is mijn aanvraag afgewezen? Krijg ik deze behandeling volledig vergoed volgens de polisvoorwaarden? Welke polis past het beste bij de zorg die ik wil hebben? Waarom is er een verplicht eigen risico? Met deze en vele andere vragen kunnen verzekerden van Zilveren Kruis Achmea in Rotterdam en omgeving sinds september terecht in vijf kleinschalige servicepunten. Deze vervangen het servicekantoor aan de Westblaak. Verzekerden kunnen in het servicepunt nu ook een aanvraag voor zorgbemiddeling indienen en uitleg krijgen over zorggerelateerde onderwerpen. De servicepunten zijn gevestigd in ziekenhuizen en gezondheidscentra, zodat nu actief met zorgverleners kan worden samengewerkt. Zo kunnen verzekerden die uit het ziekenhuis komen bij het servicepunt een hoog-laagbed aanvragen.

Zorg dichtbij de klant én dichtbij zorgverleners, zodat samenwerking mogelijk is en nóg betere service geleverd kan worden voor de verzekerden. Dat is de ambitie van Zilveren Kruis Achmea, dat voorheen een erg succesvol servicekantoor had aan de Westblaak. Achmea heeft in Rotterdam en directe omgeving ruim 411.000 verzekerden. Per jaar kwamen er 45.000 verzekerden met vragen en voor advies bij het servicepunt langs. In 95 procent van de gevallen waren klanten erg tevreden waren over de dienstverlening. Onder deze klanten zijn ouderen, die minder bedreven zijn in het gebruik van internet. Of allochtonen, die extra uitleg nodig hebben. Maar ook autochtonen van alle leeftijden, die snel en persoonlijk geholpen willen worden.

Zilveren Kruis Achmea op openingstoer

Het lijkt erop dat de klanten sinds september de nieuwe servicepunten in Rotterdam en omgeving weten te vinden. Inmiddels zijn al ruim 3800 verzekerden bij de vijf servicepunten langsgeweest. Vandaag zijn de servicepunten officieel en per locatie geopend. Een speciaal team van Zilveren Kruis Achmea ging hiervoor per minibus de verschillende servicepunten in Rotterdam en omgeving langs. Er waren speeches van de directeur Klant Contactcenter van Zilveren Kruis Achmea, de manager van de Servicepunten en verschillende leden van Raden van Bestuur van de betreffende ziekenhuizen en gezondheidscentra. De feestelijke omlijsting ontbrak niet. Daarbij werd ook de nieuwe banner van de servicepunten onthuld.

Samen met zorgverleners nog betere zorg leveren

De vijf kleinschalige servicepunten, gevestigd in ziekenhuizen en gezondheidscentra, passen beter bij de visie van Zilveren Kruis Achmea om dichtbij de klant te zijn en samen met zorgverleners te werken aan de beste zorg voor de verzekerde. Zo kan de dienstverlening aan klanten worden verbeterd door samen informatiezuilen over een bepaald onderwerp te plaatsen, of samen goede voorlichting te organiseren. En profiteert een verzekerde als een zorgverlener direct met een vraag over een declaratie bij het servicepunt terecht kan.

Nu ook zorgbemiddeling via servicepunt

Interessant voor verzekerden is dat vanuit de nieuwe servicepunten nu ook een aanvraag voor zorgbemiddeling kan worden geregeld. Verzekerden die willen weten waar ze voor een operatie het snelst en goed kunnen worden geholpen, kunnen hiervoor ook bij het servicepunt terecht. Verzekerden die vanaf 1 januari 2009 te rade gaan bij zorgbemiddeling voor een behandeling voor staar, liesbreuk, heup, galblaas, voorste kruisband en meniscus, borstkanker, rug- en nekhernia en incontinentie krijgen van Zilveren Kruis Achmea bovendien hun verplichte eigen risico van 155 euro vergoed. Voor deze ingrepen kan Zilveren Kruis Achmea verzekerden verwijzen naar zorgaanbieders die zich ten opzichte van overige aanbieders duidelijk positief onderscheiden in kwaliteit. Dit is echter op basis van vrijwilligheid; de verzekerde maakt zelf de keus en krijgt ook als het advies van zorgbemiddeling niet wordt opgevolgd de 155 euro aan verplicht eigen risico terug.

De servicepunten en hun openingstijden

Zilveren Kruis Achmea heeft vijf servicepunten in Rotterdam en omgeving. Er is een servicepunt in het Erasmus Medisch Centrum, in de centrale hal van het Sint Franciscus Gasthuis en in het Gezondheidscentrum Nesselande in Rotterdam. Ook zijn er servicepunten gevestigd vlakbij de hoofdingang van het IJssellandziekenhuis in Capelle aan den IJssel en in het Gezondheidscentrum Lansingerland in Berkel en Rodenrijs.

De servicepunten kunnen onderling iets afwijkende openingstijden hanteren, maar zijn grotendeels tussen 8.30 en 17.30 uur bereikbaar.

De top 5 met onderwerpen uit vragen van verzekerden

Verzekeringsvoorwaarden 18,4%

Declaraties 14,5%

Wijzigingen 14,0%

Premiebetaling 12,6%

Machtigingen 7,0%

Persbericht Achmea Zilveren kruis
Noordwijk /Rotterdam, 9 oktober 2008

---