Ingezonden persbericht

Avans Financieel management ook dit jaar bij de besten

's-HERTOGENBOSCH, 9 oktober 2008 - Voor de derde keer op rij heeft de academie Financieel Management van Avans Hogeschool hoog gescoord in Elseviers jaarlijkse onderzoek naar de beste hogescholen en universiteiten van Nederland, dat vandaag verschijnt. Na 2 jaar de nummer 1 positie te hebben bekleed, bezet de Academie FM, in de categorie HBO Economie en Recht, dit jaar de tweede plaats met een totaal score van 7,3 (nummer 1 Hanze Hogeschool met een 7,4).

Deze stabiele koppositie heeft Avans voor een groot deel te danken aan de praktijkgerichte vorm van onderwijzen. Studenten worden vanaf de eerste dag van hun studie getriggerd met praktijkcases en daar plukken zij al snel de vruchten van. Zo zegt een van de studentes: "Toen ik begon met mijn stage bij een accountantskantoor zou ik eerst, net als stagiaires van andere hogescholen, een week op kantoor van alles leren. Maar ik mocht direct mee met het controleteam. 'Jij weet al zoveel', werd er gezegd, 'je kunt meteen mee'."

Samenwerking met meer dan 100 bedrijven
Vrijwel alle grote ondernemers uit de regio 's Hertogenbosch zijn betrokken bij de opleiding Accountancy en Bedrijfseconomie van de Academie voor Financieel Management. Mars, KPMG, ABN Amro, ING, Bata en ABAB zijn slechts enkele bekende namen, maar in totaal gaat het om meer dan 100 bedrijven. Met twintig daarvan heeft de Academie een serieus contract. Zij treden ook op als sparring partner voor het managementteam.

Inspirerend en innovatief leiderschap
Directeur van de academie, Ron ten Kortenaar, is de drijvende kracht achter deze aanpak. "We zijn hier indertijd mee begonnen omdat het bedrijfsleven om betere aansluiting vroeg. Inmiddels is ons lesprogramma een coproductie van docenten - een mix van oudere en jonge docenten - en mensen uit het bedrijfsleven. Die interactie is cruciaal. Een ander belangrijk kenmerk van onze opleiding is de kleinschaligheid. Alle docenten kennen alle studenten."

Inhoud van het onderzoek
Het is voor de veertiende keer dat Elsevier onderzocht welke opleidingen in het hoger onderwijs als 'de besten' betiteld mogen worden. Dit deed het tijdschrift onder ruim 10.000 studenten. Aan hen wordt onder meer gevraagd hoe zij denken over de kwaliteit van colleges en de inzet van de docenten, de haalbaarheid van het eerste jaar, keuzemogelijkheden in het programma, de organisatie van het onderwijs en faciliteiten als computerlokalen of de digitale ondersteuning bij de studie, en de kans om in het buitenland te studeren.


Ingezonden persbericht