Ministerraad
Schiphol en de omgeving een stap vooruit
Persbericht | 10-10-2008
Het kabinet neemt het advies van de 'Alderstafel' over de toekomst van
Schiphol en de regio tot en met 2020 over. Dit betekent dat het
kabinet inzet op selectieve groei van Schiphol tot 510.000 vluchten.
In 2020 is de vraag op Schiphol naar verwachting gegroeid tot 580.000
vliegbewegingen. Om aan deze vraag tegemoet te komen zet het kabinet
in op het uitplaatsen van 70.000 vluchten naar regionale vliegvelden.
Ook de voorstellen voor hinderbeperking en een nieuw transparanter
normen- en handhavingstelsel worden door het kabinet overgenomen. De
ministerraad heeft met deze kabinetsreactie ingestemd op voorstel van
minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, mede namens minister
Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
(VROM).
Het kabinet spreekt haar waardering uit voor het bereikte akkoord van
de Alderstafel. De betrokken partijen in het overleg hebben een goede
balans gevonden tussen de ontwikkeling van Schiphol enerzijds en de
bescherming van de omgeving anderzijds. Voor de Nederlandse economie
is een duurzame ontwikkeling van de mainport Schiphol belangrijk. Het
advies van de Alderstafel betekent dat met name vluchten met herkomst
en bestemming binnen Europa die niet afhankelijk zijn van
transferpassagiers 'uitgeplaatst' worden naar andere vliegvelden. Op
deze manier blijft Schiphol aantrekkelijk voor vluchten die maximaal
bijdragen aan de Nederlandse economie en kunnen de regionale
luchthavens hun netwerk uitbreiden.
Het huidige normen- en handhavingstelsel voor geluid is erg complex.
De Tweede Kamer heeft in februari 2008 de ministers van Verkeer en
Waterstaat en VROM gevraagd te komen met een voorstel voor een nieuw
stelsel. Kern van het voorstel van de Alderstafel is dat er niet
langer gewerkt wordt met handhavingspunten. Er komen regels voor het
baangebruik op Schiphol waardoor zo min mogelijk hinder wordt
veroorzaakt, het maximum aantal vliegtuigbewegingen wordt vastgelegd
en er komen normen voor het aantal geluidsbelaste woningen en ernstig
gehinderden. Dit nieuwe systeem wordt vanaf 2010 twee jaar lang in een
experiment getest. In deze periode blijft het huidige handhavingsyteem
bestaan.
De groei van de luchthaven moet zo min mogelijk geluidshinder
opleveren. Het kabinet stemt in met maatregelen om hinder te beperken.
Een voorbeeld hiervan is het experiment rond de glijvluchten. Hierbij
gebruiken vliegtuigen hun motoren zo min mogelijk tijdens het landen.
Voor gebieden waar hinderbeperkende maatregelen niet mogelijk zijn,
heeft het kabinet, net als de provincie Noord-Holland en Schiphol, 10
miljoen euro beschikbaar gesteld voor alternatieve maatregelen voor de
leefbaarheid.
Het advies van de Alderstafel wordt verder uitgewerkt in de
Luchtvaartnota. Deze gaat in op het vraagstuk hoe de Nederlandse
luchtvaart haar concurrentiepositie kan versterken en hoe hierbij de
bescherming van de omgeving gewaarborgd blijft. Het beschikbaar maken
van capaciteit op de regionale velden en de verdere uitwerking van een
nieuw normen- en handhavingstelsel zijn daar onderdeel van. Over de
Luchtvaartnota wordt de Tweede Kamer eind dit jaar geïnformeerd.
De Alderstafel met hierin Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland,
KLM, regionale bestuurders en een delegatie van
bewonersvertegenwoordigers is in december 2006 opgericht. Het doel van
dit overleg was om een advies over ontwikkelingen voor de luchtvaart
op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving
gezamenlijk op te stellen. In 2007 heeft de Alderstafel al een advies
uitgebracht over de ontwikkeling van Schiphol en de regio tot 2010.
Dit advies is door het kabinet en de Tweede Kamer overgenomen.