Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

10 tot 18 oktober: de Week van de Duurzame Mode
MADE-BY en moderetailers vragen aandacht voor duurzame mode

Van 10 tot 18 oktober organiseert MADE-BY de Week van de Duurzame Mode. Samen met de moderetailers van Nederland vraagt MADE-BY aandacht voor mode die op milieu- en mensvriendelijke manier gemaakt is. Tijdens de week brengen honderden modewinkeliers in heel Nederland duurzaam geproduceerde kleding onder de aandacht van het winkelend publiek. Naast aandacht in de winkels wordt de Week van de Duurzame Mode ondersteund met een mediacampagne en diverse evenementen in het hele land.

Uit onderzoek van Textilia/Gfk blijkt dat bijna 80% van de Nederlanders geĂŻnteresseerd is in duurzaam geproduceerde kleding. Maar dit is niet terug te zien in de verkoop van duurzame kleding. Het doel van de Week van de Duurzame Mode is om de consument de daad bij het woord te laten voegen zodat men er bij het winkelen op let hoe en onder welke omstandigheden de kleding is gemaakt. Daarnaast speelt de actie in op de behoefte van de winkelier om de consument beter te kunnen informeren over duurzame mode.

Mark Huis in 't Veld, directeur van MADE-BY: "Om de milieu- en arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te verbeteren is het noodzakelijk dat de vraag naar duurzame kleding toeneemt. De interesse in duurzame kleding is er, maar tijdens het winkelen weet de consument deze kleding niet te vinden of is simpelweg gefocust op het zoeken naar de juiste maat en stijl. Met deze actie die zich grotendeels afspeelt op de winkelvloer, wordt de consument er toe aangezet zijn interesse om te zetten in gedrag."

De Week van de Duurzame Mode start op vrijdag 10 oktober met het internationale MADE-BY netwerkevenement in Amsterdam, waar modeproducenten uit de hele wereld, modemerken en ngo's elkaar ontmoeten om te bespreken hoe zij de productie van duurzame mode nog verder kunnen stimuleren. Op dezelfde dag start ook de landelijke mediacampagne. Daarnaast hebben diverse ontwerpers en modevakscholen en andere organisaties zich bij de Week van de Duurzame Mode aangesloten en vinden er landelijk allerlei activiteiten plaats. Zo is op 10 oktober de Fair Fashion Show in Delft, op 17 oktober het Jeans4Charity event in Rotterdam en zullen jonge ontwerpersgroepen als Red Light Fashion in Amsterdam en Nieuwe Ontwerpers in Rotterdam van zich laten horen.

MADE-BY is een non-profit organisatie die in 2004 door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad is opgericht. Het MADE-BY label is een overkoepelend label voor duurzaam geproduceerde mode. Samen met de aangesloten modemerken, waaronder Edun (van pop-icoon Bono), Jackpot, Kuyichi, Imps&Elfs en Nomad, werkt MADE-BY aan het verbeteren van de milieu- en arbeidsomstandigheden in de hele productieketen. Dit gebeurt o.a. door het gebruik van biologische katoen en samenwerking met fabrieken met goede arbeidsomstandigheden. De kleding van deze merken is herkenbaar aan het blauwe MADE-BY knoopje. Begin 2008 heeft MADE-BY een kantoor in Duitsland geopend en later dit jaar volgt een kantoor in de UK.

----------