Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 25 aug 08

ifigeneia in aulis
de oorlog en het meisje

première 12 okt 08, stadsschouwburg amsterdam

van euripides
regie robert woodruff
vertaling gerard koolschijn
scenografie dries verhoeven
dramaturgie corien baart
met tijn docter, roeland fernhout, marieke heebink, chris nietvelt, karina smulders, marwan kenzari
vocalisten ellen van beek, an de ridder, rosanne van sandwijk, laila sbaiti, karin strobos, britt truyts (opera studio nederland), e.a. coproductie opera studio nederland

Bedrog, kinderslachting en wraak zijn terugkerende thema's in de familiegeschiedenis van het mythologische geslacht van Tantalos. Ifigeneia in Aulis van Euripides beschrijft een episode uit deze roemruchte geschiedenis. Na de Oresteia van Aischylos speelt Toneelgroep Amster- dam Ifigeneia in Aulis van Euripides waarin dezelfde familie ten tonele wordt gevoerd, maar dan aan het begin van de Trojaanse oorlog.

synopsis
De broers Agamemnon (Roeland Fernhout) en Menelaos (Tijn Docter) trekken met een omvangrijke legervloot naar Troje om de geschaakte Helena, echtgenote van Menelaos, terug te halen. De Griekse vloot wordt opgehouden in Aulis door een windstilte. De godin Artemis houdt een gunstige wind tegen zolang Agamemnon zijn eigen dochter Ifigeneia (Karina Smulders) niet offert. Agamemnon twijfelt, maar op aandringen van zijn broer wordt Ifigeneia, onder het voorwendsel van een huwelijk met Achil- les, naar Aulis gehaald. Wanneer haar moeder, Klytaimestra (Chris Nietvelt), het bedrog ontdekt, con- fronteert zij haar echtgenoot met diens voornemen zijn eigen dochter te vermoorden. De krijgsmacht op de achtergrond wordt ongeduldig en eist het offer.

euripides
Euripides (ca. 480 - 406 v.Chr.) wordt van de klassieke toneelschrijvers beschouwd als de meest tra- gische en de meest menselijke, door de vaardigheid waarmee hij psychologisch inzicht verweeft in zijn tragedies. Door de levensechte en dus vaak tegenstrijdige en onverklaarbare reacties van de perso- nages wordt de toeschouwer uitgenodigd om zichzelf opnieuw en onbevooroordeeld een beeld van de werkelijkheid te vormen. In Ifigeneia in Aulis zijn het de gevoelige, vaak schrijnende confrontaties tus- sen familieleden die de keuze voor maatschappelijke verantwoordelijkheid of het persoonlijke belang tot een onoplosbaar dilemma maken.

robert woodruff
De Amerikaanse gastregisseur Robert Woodruff (1947), was artistiek directeur van het American Re- pertory Theatre in Boston. In 2006 maakte Toneelgroep Amsterdam samen met dit theater de voor- stelling Hemel boven Berlijn. Eerder maakte hij succesvolle ensceneringen van klassiekers zoals Oidi-
1/3

pous, Medea en Julius Ceasar. In zijn voorstellingen zoekt Woodruff naar onverwachte contrasten in spel, beeld en geluid om een geheel nieuw licht te werpen op canonieke teksten. Ifigeneia in Aulis toont voor hem vooral een ontluisterend beeld van een samenleving in moreel verval; het afschuw- wekkende verhaal van een vader die zijn eigen dochter vermoordt om een oorlog die op dubieuze gronden gerechtvaardigd wordt.

gerard koolschijn
Gerard Koolschijn vertaalde onder andere Het verhaal van Orestes van Aischylos, Elektra, Filoktetes en Ajax van Sofokles en alle tragedies van Euripides. Koolschijn verbindt letterlijkheid met helderheid en weet daarbij een jambisch patroon te handhaven. In 1991 ontving Koolschijn de Nijhoffprijs voor literaire vertalingen voor zijn vertalingen van klassieke letterkunde.

dries verhoeven
In de voorstellingen van theatermaker en scenograaf Dries Verhoeven beleven toeschouwers de wer- kelijkheid op een verwarrende en poëtische manier. De afgelopen jaren maakte hij de succesvolle producties Hartstocht, Uw koninkrijk kome en U bevindt zich hier. Na zijn opleiding theatervormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunst was hij een seizoen assistent van Jan Versweyveld, vaste scenograaf van Toneelgroep Amsterdam.

EINDE PERSBERICHT /