Rijksuniversiteit Groningen

Dokter worden

Datum: 14 oktober 2008

Oratie: prof.dr. J.W. Snoek, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Dokter worden

Leeropdracht: Klinisch Onderwijs, in het bijzonder voor de Masteropleiding

Faculteit: Medische Wetenschappen

In de oratie schetst Snoek een historisch overzicht van het onderzoek naar medisch probleemoplossen en een beschrijving gegeven van de huidige stand van kennis over denkstrategieën van dokters. Ook de cognitieve ontwikkeling van medisch student tot dokter komt aan de orde.

Er bestaat een voldoende onderbouwd model van twee verschillende vormen van denken door dokters, niet-analytisch en analytisch redeneren. Dit model sluit nauw aan bij een momenteel in de belangstelling staand denkmodel in de cognitieve en sociale psychologie. Dat model voorziet in twee functioneel en wellicht structureel gescheiden denksystemen, waarbij het eerste systeem betrekking heeft op snelle, onbewuste mobilisatie van ervaringskennis, terwijl in het tweede systeem gebruik wordt gemaakt van expliciete, bewuste redeneerprocessen.

Snoek betoogt in zijn oratie dat het wellicht vruchtbaar is om het bestaan van een derde systeem te postuleren, dat voorziet in toepassing van intuïtieve heuristische methoden in situaties die onzeker maar niet onbekend zijn. In dit verband wordt aandacht geschonken aan de theorieën over intuïtie van wijlen prof.dr. A.D. de Groot (in 1989 de promotor van Snoek), de psycholoog die wereldberoemd werd met zijn onderzoeken over schaakdenken.

Verder besteedt Snoek aandacht aan de ontwikkeling van expertise middels doelbewuste oefening (deliberate practice) en de betekenis van talent. Hij benadrukt dat de kwaliteit van begeleiding van coassistenten op de werkvloer cruciaal is voor de ontwikkeling van hun klinische competentie. Daarom vindt Snoek het cruciaal om te investeren in de opleiding en motivatie van hun begeleiders, de klinische docenten.